fredag 5 juli 2013

Läromedel i engelska för högstadiet

Kanske är det lite för tidigt att börja skriva om och ge tips på läromedel i engelska. Kanske är det inte för tidigt. Vad vet jag. Som lärare vet jag däremot, att trots att jag har semester nu och bör lägga alla tankar på undervisning åt sidan, kan jag ändå inte koppla av helt. Jag tar fram böcker, läromedel och annat material för att redan nu börja planera nästa läsår. Yrkesskada? Ja, jag tror det.

Eftersom jag ska börja undervisa i Engelska i år 7 nästa läsår funderar jag en hel del på bra material och läromedel. Jag söker något annorlunda och motiverande. Nedan listar jag några läromedel jag har tittat på de senaste veckorna. Jag kan inte säga att det är de bästa, för det vet jag inte. Däremot tycker jag att dem är bra och vill därför tipsa er också. Kommer ni på annat bra, så tipsa mig gärna!

* Really inspiring! - Gail Davison Blad
En inspirationsbok som ges ut av Sanoma utbildning. Övningarna är i enlighet med Lgr 11 och boken är en idébank med 15 olika kapitel där varje kapitel innehåller tio tips! Övningarna kan användas när du har tid över, när du vill att eleverna ska bygga upp sina studievanor, när eleverna behöver träna på att kommunicera bättre eller när du till exempel behöver material för bedömning och dokumentation. För även om du känner att du har tillräckligt med böcker för din engelskundervisning lovar jag att du kommer att vilja ha just denna bok också när du väl börjat bläddra i den. Rekommenderas!


* Talking English - Monica Granevald
Även denna bok innehåller tips och idéer för att skapa situationer eller aktiviteter där eleverna ska prata engelska. Att lära sig ett språk handlar om att våga prata det och därför är det också viktigt att låta eleverna träna att prata engelska tidigt. Denna bok vänder sig till elever på lågstadiet, men jag tror också på själva upplägget för årskurs 7. Därför har jag valt att ta med boken i denna lista, som ett tips. Övningarna är enkla och kopplade till Lgr 11. De utgår från det centrala innehållet; att eleven ska kunna prata om välbekanta ämnesområden, vardagliga situationer, åsikter, känslor, vardagsliv, sociala relationer mm. Hela boken är ett kopieringsunderlag.


* Magic! 7 - Eva Hedencrona, Karin Smed-Gerdin & Peter Watcyn-Jones
Magic! 7 påminner om hur språkböcker är uppbyggda i allmänhet. En "Classbook" med texter varav några är lite svårare. Något som börjar komma allt mer är webbinloggning för olika läromedel och Magic! 7 har en sådan kod på omslagets insida. Eleven kan logga in på webben för att arbeta med att öva på läxor, läsa och lyssna på texterna i datorn, lösa ordflätor, träna grammatik och annat. Vad jag tycker om med Magic! 7 är avsnitten ur engelska ungdomsböcker. Som ett komplement till de avsnitten och till hela Magic! 7 finns Magic! 7 Class Library - sex stycken utvalda böcker, "Easy Readers",  med en separat ordlista. För den som tycker om att arbeta med skönlitteratur i undervisningen är det här ett underbart komplement.

Till Magic! 7 finns förstås även en "Workbook" med övningar till alla kapitel och en "Word Trainer" där eleven får träna de viktigaste orden i Magic! 7. Jag kan säga att jag verkligen tycker om det här läromedlet och jag tror att ni kan gissa er till varför. Jo, på grund av kombinationen skönlitteratur - språkinlärning. Det är hur bra som helst!


* Crime Story Collection - Sara Paretsky and others
Skönlitteratur kan jag inte få nog av. Och därför måste jag också få tipsa om just denna bok som består av spännande berättelser om mord. Vad kan driva en människa till att begå mord? Vissa är arga, andra rädda. Och några planerar mordet in i minsta detalj. Boken är på nivå 4, det vill säga den består av 1700 headwords. Penguin Active Reading är bra böcker att läsa för lära sig engelska. Till texterna finns fägillustrationer, olika aktiviteter till de lästa texterna och audio-CD som innehåller alla texter upplästa samt extra övningar. Rekommenderas!
 

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar