söndag 7 juli 2013

Carlstensveckan - Johanna Schreiber

Oj, oj, oj vad det var trögt att komma igång med denna bok. Men nu är den utläst och den platsar inte bland mina favoriter kan jag säga. Carlstensveckan av Johanna Schreiber handlar om Ebba och hennes två bästisar, Nova och Carro, som ska få åka till Carlstensveckan. Den är ett seglarläger på Marstrand. Ebba träffar den söte och snälle Pontus, men det klickar inte riktigt. När hon väl lär känna Johan blir saker och ting lite mer komplicerat.

En vecka, seglarläger, ett gäng femtonåringar och höga förväntningar. Ni kan då ana er till vad denna bok handlar om. Normalitet, kärlek, kroppsideal, rätt och fel...

Jag vet inte vad jag ska säga mer om denna boken. Risken är att jag kommer att såga den rejält och jag tror inte att den är så dålig. Det är bara en bok som jag inte tycker om och så får det vara ibland.

2 kommentarer :

  1. Johanna Schreiber11 juli 2013 18:00

    Hej Arian,
    det var tråkigt att du inte tyckte om Carlstensveckan.
    Jag blir förstås väldigt nyfiken på vad det var du inte gillade...?

    Hälsar,
    Johanna Schreiber

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna!

    Kul att du har hittat till min blogg. Tyvärr så blev jag inte så förtjust i "Carlstensveckan". När jag läser en ungdomsbok så tänker jag väldigt ofta ur andraspråkselevers perspektiv och deras liv. Jag brukar fundera på om bokens berättelse kan vara något andraspråkselever kan känna igen sig i? Kan detta vara deras verklighet och liv? Oftast inte, vilket då gör det svårt för mig att tycka om boken.

    Nu är jag lärare i svenska som andraspråk och det har färgat min syn på litteraturen jag läser. Jag tror att "Carlstensveckan" är en bok som kan tilltala ungdomar i rätt åldersgrupp och ungdomar som tycker att själva innehållet är nära deras livsstil.

    Hoppas att du har fått svar på din fråga. Ha det gott!

    /Arian

    SvaraRadera