söndag 30 juni 2013

En lättläst bok om ett tungt ämne

Hämnd heter boken av författaren Kalle Güettler och illustratören Viktor Engholm.

De kallar oss 'nya svenskar',
men jag är 18 och fan inte ny.
Jag får ju redan rösta
och döda människor i krig.

Elias är född i Sverige, men hans mamma flydde från kriget. Kriget har satt sina spår även om Elias mamma inte berättar eller pratar om det. Men en natt råkar Elias höra sin mamma berätta om övergreppen. Det fyller honom med hat och han kan inte sluta tänka på hämnd.

Boken är lättläst. Det är en grafisk roman med en mörk historia, humor och sympatiska karaktärer. Det är en bok man läser och diskuterar efteråt. Berättelsen skapar förståelse för hur det är att ha upplevt krig eller när någon i ens närhet har upplevt krig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar