söndag 9 juni 2013

Änglarnas kamp - Becca Fitzpatrick

Jag vill först och främst börja med att säga detta: om du läser en bok som ingår i en serie och det har gått en längre tid sedan du läste de tidigare böckerna, rekommenderar jag en snabbskanning av de tidigare böckerna. Det var något jag inte tänkte på vilket också, tror jag, påverkade min läsning nu när jag läste Änglarnas kamp, den fjärde och sista delen i Becca Fitzpatricks Hush hush-serie. Jag hade glömt mycket, blev dock påmind genom läsningen samtidigt som jag ställde mig frågan: tyckte jag verkligen om de andra böckerna i serien? Jag minns inte... Vilket också är anledningen till att jag borde ha snabbtittat igenom de tidigare böckerna för att få en bättre uppfattning om just Änglarnas kamp.

Ja, alltså helt ärligt vet jag inte var jag ska börja. För jag gillar inte boken. Berättelsen består av flera delar, men ingen del fångade mig riktigt. Kanske hade jag för höga förväntningar och det vet jag av erfarenhet att man inte ska ha, för annars blir det aldrig som man har tänkt sig.

Själva huvudproblemet i denna bok är att Noras pappa är död och han har lämnat Nora att leda nefilerna, som deras ledare, i kampen mot de fallna änglarna. Nora vill övertyga nefilerna att inte kriga mot de fallna änglarna, men det är svårare än hon trott. Nora är extremt irriterande. Det händer mycket kring henne och med henne och allt blir hela tiden bra i slutändan utan större konsekvenser. De känslor och tankar jag vill ska dyka upp när hemska saker eller spännande saker händer i en bok, fanns inte här. Romansen mellan Patch och Nora känns inte riktigt het. Nora fick åka på mycket stryk och Patch är mer förstående gentemot Nora.

Självklart finns det bra delar också i denna bok. Jag vill inte på något sätt såga den helt, men jag tror inte heller att det här är en bok jag kommer att läsa om.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar