tisdag 21 maj 2013

Saga Swärd: omskakare och världsresenär - Taliah Pollack

En bok som jag precis har läst i min Samsung Tablet är Taliah Pollacks Saga Swärd: omskakare och världsresenär. Jag har tyvärr ingen framsidebild att dela med mig i det här blogginlägget, men jag kan i alla fall berätta lite om vad boken handlade om och vad jag tyckte om den.

Saga Swärd är en 12-årig flicka som bor hos sin mormor för det mesta eftersom hennes mamma är deprimerad och behandlas för det. Mammans depression kommer av att Sagas tvillingbror dog i en bilolycka och nu känner sig Saga ensam och övergiven av sina föräldrar.

En dag i mormors hem svimmar Saga och hon lyckas förflytta sig till en annan värld. Saga är en omskakare vilket betyder att hon svimmar ibland och försvinner till en parallell värld. Att vara omskakare innebär att betydelsefulla uppgifter ska uppfyllas.

Sorg, hopp, äventyr och humor fyller sidorna. Boken kan kännas tung emellanåt och jag tror att den skulle passa utmärkt som en högläsningsbok. Det är en underhållande fantasybok som utmanar tankarna, tänjer på gränserna och får läsaren att fundera över sin identitet och omvärld. Rekommenderas!
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar