fredag 17 maj 2013

Rubinröd & Safirblå - Kerstin Gier

Två böcker jag har läst den senaste veckan är Rubinröd och Safirblå, del 1 och del 2 i Ädelstens-trilogin av författaren Kerstin Gier.

Rubinröd börjar med att Gwendolyn Shepherds kusin Charlotte Montrose försvinner bakåt i tiden. Charlotte har familjens tidsrese-gen och trots att allt börjar med en svindlande känsla i magen och en lätt huvudvärk, så är det Gwendolyn som råkar ut för en viss tidsturbulens. Gwendolyn dras in i en värld full av hemligheter där sanningen inte kommer fram. Frågan är vem hon vågar lita på och vad är den stora hemligheten med hemligheten?

I Safirblå har det just upptäckts att Gwendolyn har genen som möjliggör tidsresor. Släkten och Gwendolyn själv är överraskade. Väktarna styr hennes resor när hon och Gideon skickas fram och tillbaka till olika tidsepoker. Dessutom beter sig Gideon väldigt konstigt. Ena stunden verkar det som att han gillar Gwendolyn, andra stunden är han föraktfull. Detta driver Gwendolyn till vansinne och därför vill hon inte tala om för varken Gideon eller Väktarna att hon ser och kan kommunicera med spöken.

 
Jag blev glatt överraskad av böckerna och detta på ett positivt sätt. Det beror nog på att jag hade förväntat mig en berättelse för barn. Tempot i boken känns bitvis långsam och författaren bygger upp ett äventyr som förmodligen fortätter in den sista boken, Smaragdgrön. Hoppas bara att den sista delen är lika bra som de två tidigare böckerna i trilogin. I del 2, Safirblå, läggs mycket tonvikt på Gwendolyns känslor för Gideon och hennes tankar; han gillar mig, han avskyr mig. Hon är väldigt sinnesförvirrad när det gäller detta vilket drar ner lite av spänningen i berättelsen.

Gwendolyns förvirring kring tidsresorna förvirrade mig emellanåt och jag hade svårt att hålla koll på varför hon och Gideon reste och hur. För övrigt gillade jag berättelsen i båda delarna och kommer helt klart att läsa den sista och avslutande boken i trilogin.
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar