söndag 12 maj 2013

Lång tid mellan inläggen - en förklaring

På senare tid har det blivit lite längre tid mellan inläggen och det beror inte alls på ointresse, tvärtom. Jag läser böcker fortfarande, men där har det också blivit lite mer av litteratur på engelska. Det och den längre tiden mellan inläggen beror på flera saker.

Det första är att jag läser Engelska på högskolan i Halmstad på heltid, distans. En av delkursena är Fiction; att läsa skönlitteratur på engelska och analysera den lästa litteraturen. Det är roligt, men också tidskrävande då jag läser två delkurser parallellt. Samtidigt läser jag en kurs på Stockholms universitet på kvartsfart. Kursen heter Mentorskap i förskola och skola och den läser jag för att i framtiden kunna bli mentor för nyexaminerade lärare som behöver göra sitt introduktionsår. Jag arbetar också som lärare på heltid och jobbet kräver en del.

En annan rolig grej som jag är upptagen med är Office 365 - Microsofts cloudtjänst. Just nu ingår jag i en tänkargrupp kring Office 365 inför implementeringen av den i skolan. Det är tidskrävande det också, men väldigt spännande och ett av mina intressen.

Vad som tar en bit av mina tankar just nu är tävlingen Webbstjärnan 2013, en del av .SE:s satsning för att öka internetanvändandet i skolorna och för att öka elevernas medvetenhet om Internet och webbpublicering. Tillsammans med mina årskurs åttor och årskurs nior har vi skapat ett arbete på nätet om fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic. Vi har läst den lättlästa versionen av Jag är Zlatan och arbetat med olika uppgifter kring den lästa boken samt webbpublicerat några utav uppgifterna. Klicka på Om Zlatan så kommer du till sidan. Webbstjärnans tävling startade med över 2000 lag från hela Sverige och vårt projekt om Zlatan har gått vidare till final. Vi tävlar nu mot fyra andra lag och på tisdag klockan 13.00 utses årets Webbstjärna på Nalen i Stockholm.

Sigtunabygden och Märsta.nu har skrivit lite mer om projektet. Mer om vårt projekt finns också att läsa här. I samband med nomineringen till final fick jag också veta att jag har blivit nominerad till Webbstjärnans lärarpris 2013. Det känns stort och väldigt roligt. Mer om alla projekt och om lärare som nominerats kan du läsa här - Nominerade 2013.

Jag brukar inte skriva om mig själv på den här bloggen och vad jag vanligtvis är upptagen med, men jag ville ge er en förklaring till alla glesa inlägg på sistone. Då vet ni att jag inte latar mig, utan är väldigt upptagen med andra saker. Dock ska jag försöka skärpa mig nu och skriva lite om böcker - något som jag verkligen älskar att läsa och skriva om.

Ha det gott! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar