fredag 17 maj 2013

Hemlös - Gail Carriger

Omslagsbild: Styxx Fantasy
Hemlös börjar strax efter händelserna i Chanslös. Alexia har flyttat hem, efter att Conall förkastat henne och deras barn, och nu kämpar Alexia med sin ilska. Det blir mera tydligt att hennes själlösa tillstånd inte har lämnat henne helt hjärtlös. Hennes annars så normala rationalitet har inte heller hjälpt henne att hitta lösningar på de problem som växer allt mer. Alexia hamnar i farofyllda omständigheter och Conall vet ingenting om detta. Istället spenderar han dagarna berusad på formaldehyd som professor Lyall förvarar i sitt lab.

Gail Carriger förvånade mig med boken Hemlös. Intressant läsning var det med Conall och Alexias otrevligheter och hur saker och ting hanterades. Miljöombytet gillade jag ocksp, även om Alexia inte hade chans att se mycket av Italien eftersom hon var inlåst i ett tempel.

En sak som jag tycker är underhållande och intressant i denna serie är hur Carriger blandar vetenskap och paranormala inslag, även om det kan bli för mycket information tycker jag om de ständiga diskussionerna om själen natur och dess ovanliga egenskaper.

Sammantaget gillade jag Hemlös mycket mer än väntat. Boken förtjänar ett högt betyg och jag längtar till nästa bok i serien.
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar