söndag 19 maj 2013

Boktips till unga läsare

Se hit alla unga läsare. Nu är den fjärde boken om Doktor Proktor här. Den norska författaren Jo Nesbo och illustratören Per Dybvig har skrivit en ruskigt rolig berättelse! Jag måste säga att jag blev lite överraskad när denna bok dök upp eftersom det har dröjt ett par år sen de tidigare böckerna i serien.

Norges guldreserv blir stulet från Oslo och doktor Proktor, Bulle och Lise ger sig iväg till London för att infiltrera en liga och hitta det försvunna guldet. Självklart blir det ett galet äventyr där doktor Proktor och hans vänner också avgör en fotbollsmatch. Galna idéer, härliga illustrationer som fångar karaktärerna och häftiga formuleringar gör denna bok, Doktor Proktor och den stora guldkuppen, väl värd att läsa.


En annan bok som jag vill tipsa om är Hej, det är jag: lämna mig inte ensam här igen... av författaren Nina Elisabeth Grontvedt.

Oda och hennes hopplösa syster Erla bor med sin familj som lever ett helt vanligt liv. Oda har en bästis som heter Helle. Helle har en supertöntig storebror, Stian, som Oda avskyr mer än något annat. Inte nog med det så har hon två nya, väldigt skumma grannar. Vad Oda gillar att göra är att reta sin syster Erla, att spionera på folk, tala om för Stian att han är en nörd och att fantisera om författaren Arne Svingen som hon är kär i. Alla dessa saker är såklart roligast att göra tillsammans med bästisen Helle. Men en dag går allt fel och Ode blir ensammast i världen.

Odes dagbok bjuder på pinsamma och klantiga situationer. Superkul läsning som till formen påminner om Jeff Kinneys Dagbok för alla mina fans.
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar