fredag 12 april 2013

Wallflower - Stephen Chbosky

För ett par veckor sedan tittade jag på en filmen The Perks of Being a Wallflower, en film baserad på boken Wallflower som är Chboskys debutbok och hittills enda utgivna roman. Jag bestämde mig för att läsa boken också.

High school eleven Charlie har ett rykte om att vara ett missfoster. Han är socialt tafatt, har lätt för att gråta och hans enda vän tog livet av sig. Livet vänder till det bättre när Charlie möter seniorerna Sam och Patrick som tar Charlie under sina vingar. De introducerar honom i det fria tänkandet tillsammans med grupp vilda vänner. Det är genom dessa vänner Charlie lär sig om vänskap, kärlek och att tillåta sig själv att känna saker, tills en hemlighet från hans förflutna börjar dyka upp och hotar att förstöra allt Charlie har byggt upp.

Det här kan mycket väl bli en populär bok som tilltalar unga läsare. Den är skriven i brevform och Charlie vänder sig till en anonym läsare. Som läsare får man veta att som barn har Charlie blivit antastad av en familjemedlem vilket är anledningen till att han är tystlåten och låter folk göra vad de vill med honom. Sam uppmuntrar Charlie till att skapa sina egna åsikter, säga vad han tycker och önska sig saker.

En mycket välskriven bok som till en början upplevs enkel. Men ju mer jag läste desto mer upptäckte jag berättelsens djup.


2 kommentarer :

  1. Jag tycker att Wallflower är hur bra som helst! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också den var lite enkel först, men när man läser lite mer så blir det ju ett lite annat djup i boken. Jag tycker boken är bra, men filmen bättre. Logan Lerman är perfekt som Charlie.

    SvaraRadera