måndag 1 april 2013

Farlig förmåga - Jessica Spotswood

Farlig förmåga, första boken i serien Systrarna Cahill, är den senaste boken jag har läst. Den är skriven av Jessica Spotswood. Berättelsen är en historisk roman som utspelar sig i Amerika, under senare delen av 1800-talet. Berättelsen kretsar kring familjen Cahill - en far och hans tre döttrar som är födda häxor i en tid då trolldom var strängt förbjudet. Historien är enkel, men effektiv och karaktärerna känns trovärdiga, särkilt med tanke på tidsperioden och den inställning människor hade då.

Samhället domineras av brödraskapet, i en tid då kvinnor var kontrollerade, förtryckta och förväntades att lyda männen. Till råga på allt, Gud hjälpe dig om du råkade vara häxa. Personer som misstänktes för att vara häxa skickades till ett fartygsfängelse eller "försvann" helt. Trolldom kunde användas som en ursäkt för att bli av med en kvinna om kvinna, i brödraskapets ögon, hade begått en synd.

Cate är huvudpersonen i denna bok, och som den äldsta av tre systrar tar hon ansvar för sina yngre systrar sedan deras mor gick bort. Hon är en mycket praktisk flicka som tycker om trädgårdsarbete. I husets trädgård träffar hon Finn, den unge pojken som är familjens trädgårdsmästare och som är lika ansvarsfull som Cate. Vid sidan om dessa personer finns Paul som har vuxit upp med systrarna och det förväntas av Cate att hon ska gifta sig med honom. Finn och Paul är trevliga och fina pojkar, men endast en av dem kan vara rätt för Cate.

Jag tyckte om att läsa den här boken och dialogen är bra. Det finns inga cliffhangers i berättelsen, men ändå gick saker och ting lite annorlunda än vad jag förväntade mig av berättelsen. Slutligen lämnas jag som läsare med en massa obesvarade frågor till nästa del i serien kommer ut. Farlig förmåga känns som en modern klassiker och jag tror att den kommer att läsas många år framöver.

4 kommentarer :

  1. Detta låter som något jag kan tipsa mina stora barnbarn om.

    SvaraRadera
  2. Har du någon aning när andra delen kommer ut?

    SvaraRadera
  3. I slutet på januari borde den andra delen komma på svenska.

    SvaraRadera