tisdag 16 april 2013

Eko av natt - Stina Nilsson

Idag läste jag ut boken Eko av natt, skriven av Stina Nilsson. Berättelsen är skriven med tempo och med spänning om ett ämne som tar tag i sin läsare. Ämnet är kvinnovåld och läsaren får träffa Tanja och genom henne få uppleva tankar och känslor kring det som har hänt henne. Det är en viktig historia som berättas; om Tanjas destruktiva äktenskap som hon lyckas bryta sig ur. Hon flyr till sin mamma Sara och försöker att börja om på nytt.

Stina Nilssons roman är inte lätt att läsa. Jag är totalt fokuserad på det hon skriver. Meningarna är korta och jag får stundtals en känsla av att det bromsar min läsning och flytet i romanen. Jag får inte riktigt veta vad mannen har gjort rent konkret, mer än att han förödmjukar Tanja och att hans handlingar gentemot henne är fel.

Det här är en bra bok och spännande. Det är inte så vanligt med det fysiska våldet i romaner och Stina Nilsson visar på och påminner oss om att det existerar.
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar