söndag 14 april 2013

Berättelser från Engelsfors

Ur baksidestexten:
Välkommen tillbaka till Engelsfors! Engelsfors är en stad med många hemligheter. Här avslöjas några av dem - i serieform. I åtta berättelser får vi följa De utvalda och personerna runt omkring dem, från tiden innan händelserna i Cirkeln till tiden efter Eld. Vi får till och med en glimt av vad som händer i sista delen - Nyckeln.

Författarna till Engelsforstrilogin är Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. I det här seriealbumet har de arbetat med serietecknarna Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam. Självklart är det här ett seriealbum som många vill ha, speciellt om man har läst Cirkeln och Eld. Själv har jag lite svårt för seriealbum eftersom jag föredrar text framför bild. En annan anledning är att jag vill få föreställa mig saker själv. Vad jag menar är att jag har målat upp en bild av karaktärerna redan och var lite rädd för att seriealbumet skulle förstöra min bild av dem.

Eftersom jag har läst Cirkeln och Eld vill jag självklart ha mer av Engelsfors! Och nu väntar jag på Nyckeln som ska komma hösten 2013. Trots att jag har en bild av karaktärerna i mitt huvud efter att ha läst böckerna tycker jag att Berättelser från Engelsfors är fint illustrerad som trots sina olika stilar samverkar med varandra.

Berättelserna är en blandning av olika tidpunkter och gestaltas ur olika och nya perspektiv. Jag sitter extra länge med seriealbumet eftersom det är väldigt snygga bilder som speglar tankar och känslor på ett tydligt sätt trots att det är väldigt få ord som används.

Alla inblandade har gjort ett bra jobb. Jag rekommenderar verkligen Berättelser från Engelsfors. Ett tips är dock att du bör ha läst Cirkeln och Eld för att verkligen förstå seriealbumet.
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar