söndag 28 april 2013

Andlös - Mattias Ronge

Ja, det är ju egentligen ingen hemlighet att jag älskar dystopiska berättelser. De har ökat enormt och jag tror att det är en valig genre i bland annat USA. Här i Sverige ökar dystopiska berättelser och nu senast läste jag en vuxenroman inom genren - Andlös av Mattias Ronge.

Andlös handlar om en osynlig och tyst farsot som drabbar Sverige. Människornas andningsreflex sätt ur spel och man måste sova i respirator för att leva. Paniken sprider sig bland människorna och ingen förstår varifrån smittan kommer, om den smittar mellan människor och om den kan stoppas. Men Leni vet. Hon har sett en koppling mellan smittan och människans sätt att leva och hon försöker att få forskarna att lyssna på henne, men istället får hon sparken från sitt jobb på Miljödepartementet. Under tiden sprider sig smittan från storstäderna till andra städer. Leni är helt besatt av att hitta lösningen och ger sig därför ut på en resa genom Sverige.

Det är svårt att som läsare förutse vart berättelsen är på väg. Leni känns trovärdig och berättelsen känns trovärdig. Mänskligheten har drabbats av pandemier i historien som har slagit ut samhällsstrukturen. Vem vet, det kanske kommer fler?

Trots en bra dystopisk berättelse känns inte berättelsen helt klar. Jag får inte riktigt grepp om vad som egentligen händer och det är genom Leni jag får veta allt. Berättelsen är välskriven, men når inte riktigt ett högt betyg, tyvärr.
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar