lördag 16 mars 2013

Vattnet i mars - Mikael Fant

Ja, alltså jag vet inte riktigt vad jag ska säga om boken Vattnet i mars av Mikael Fant. Jag känner att det är en bok som inte riktigt är inom den genre jag just nu är intresserad av att läsa. Berättelsen är välskriven, den känns äkta och den är helt klart intressant. Men samtidigt är det svårt att recensera berättelsen. Språket är ibland för mycket och jag kan bli lite snurrig av alla ord som inte riktigt träffar rätt.

Vattnet i mars heter dikten som är berättelsens röda tråd, inskickad av Agneta men skriven av hennes döda mamma. Den är skriven av Inga som nu är död. Hennes make Edvin kan inte acceptera att Inga är död. Inga var mamma till tre döttrar och en sin som dog strax efter födseln. Det här är berättelsen om en familj från Medelpad. Historier utspelar sig som saknar betydelse, men ändå inte. Det är berättelsen om en familj, splittrad, men ändå inte.

Ingas barn är för mycket och till råga på allt bor hennes man på äldreboende och han har inte ens förstått att hon är död.

Mitt nyfikna jag ville läsa denna bok, men undrar nu: kan man verkligen göra en berättelse av allt? Skriva en bok om vad som helst? Jag vet inte, och jag tänker inte resonera kring detta. Jag vet bara att det här  inte var en bok i min smak.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar