måndag 25 mars 2013

Romantisk dystopi av Ally Condie

Dystopiska berättelser har blivit en favorit och äntligen har jag fått tag på en ny serie, en trilogi skriven av Ally Condie. På bilden syns de två första böckerna i serien, Matchad och Korsad. Den tredje boken, Reached, har jag köpt in på engelska till min Samsung surfplatta.

Den senaste tiden har det blivit så att jag läser mer på engelska. Den främsta anledningen till detta är att jag gärna läser alla böckerna i en serie efter varandra, speciellt om jag tycker att det är en jättebra serie och då har jag ingen lust och inget tålamod att vänta på att böckerna ska översättas till svenska. Därför börjar jag med svensk översättning först, men oftast blir det så att bok nummer två och kommande böcker i serien blir sedan lästa på engelska.

Två av Allie Condies böcker i Matchad-trilogin läste jag förra veckan. Böckerna handlar om Cassia Reyes som blir matchad, det vill säga hon får veta vem hon ska dela livet med. Det är ingenting hon får välja själv, utan Samfundet styr allt för att hålla männsikorna friska så länge som möjligt. Samfundet bestämmer vem du ska leva med, hur mycket du får träna, vad du ska äta, vad du ska arbeta med och till och med när du ska dö.

Cassia blir matchad med sin bästa vän Xander och det verkar för bra för att vara sant. Men när Cassia ska läsa på om sin match, dyker ett annat ansikte upp på skärmen och hela hennes värld vänds upp och ner. Samfundet försöker få Cassia att tro att det har blivit något fel och att Xander är hennes riktiga match, men oron gnager inom Cassia och inte blir det bättre av att hennes farfar säger till henne att det är okej att undra.

I bok nummer två har Cassias barndomsvän och riktiga ungdomskärlek Ky deporterats till en säker död, till de Yttre Provinserna. Cassia beger sig dit för att söka efter Ky, men får veta att Ky lyckats fly. Tankar om uppror och revolution gror bland männsikorna. I gränslandet mellan Samfundets samhälle och det vilda yttre samhället tvingas Cassia att ifrågasätta mycket av det hon har trott varit sant.

Författaren har tänkt ut hur Samfundet ska vara och det skildras på ett utmärkt sätt. Samhället styr dig, styr ditt minsta andetag och de har ögonen på dig. Det är svårt att inte relatera Samfundet till ens egna framtidstankar. Kommer det komma en tid då samhället styr våra liv i minsta detalj? Kärlekshistorien är bra berättad och väl fångad. Det gillar jag med berättelsen. Vad jag inte gillar är Cassias inställning, där hon till en början är väldigt positiv till Samfundets regler, men ändå känner sig lite tvungen till att tänka annorlunda.

Jag har lite problem med karaktärerna och att berättelsen bitvis känns för långsam. Men världen som Ally Condie har byggt upp känns äkta och jag kan helt klart tänka mig att återförenas med Cassia och Ky i den sista delen. Den läsningen får däremot bli på engelska.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar