fredag 15 mars 2013

Hypnotisören och Hemsöborna - LL förlaget

Har ägnat dagen åt att läsa Lars Keplers Hypnotisören och klassikern Hemsöborna av August Strindberg. Båda böckerna ges ut av LL-förlaget. Jag inser nu att jag alltid kommet vara förtjust i lättlästa böcker. Lättläst litteratur är så bra för alla. De senaste veckorna har jag och mina elever läst den lättlästa versionen av Jag är Zlatan och jag ser vilket underverk boken gör. De elever som var allmänt negativa till läsning och till att läsa om Zlatan, har ändrat inställning helt, nu efter att ha läst klart boken.

Jag behöver inte säga så mycket om vad Hypnotisören och Hemsöborna handlar om egentligen, utan mer om hur böckerna är i lättläst version. Strindberg undrar jag om det är någon som läser nuförtiden i skolan. Gör man det kan gammal prosa vara lite knepig. Och är det så att man inte läser Strindberg i skolan, kan man läsa den lättlästa versionen, oavsett om eleverna behöver lättläst eller inte. Språket är lättare att förstå och det är lättare att följa med i handlingen.

Hypnotisören är nu en välkänd och populär bok som också ha filmatiserats. Jag läste boken för några år sedan, precis när den gavs ut, och nu har jag uppdaterat mig med hjälp av den lättlästa versionen. Jag är övertygad om att många kommer att tycka om den här boken.

Meningsfull och spännande litteratur för vuxna kan vara svårt att hitta. Som tur är har LL-förlaget litteratur för vuxna som lär sig svenska eller vuxna som har det svårt med läsningen. Jag kan själv tänka mig att rekommendera oavstående litteratur till personer jag känner som aldrig läser, trots att dem inte har svårt med att läsa böcker, men tycker att det är jobbigt med mycket text och många sidor. De återberättande böckerna är intressanta till innehållet, har kortare meningar, mindre text och luftigare text. Det känns per automatik mindre avskräckande för den läsovana människan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar