tisdag 12 mars 2013

Kretsen - Maggie Stiefvater

Jag börjar tycka om Maggie Stiefvaters böcker och jag tror att jag har läst alla hennes böcker nu. Jag har precis avslutat hennes senaste bok, Kretsen, som jag hade otroligt svårt för att lägga ifrån mig. Bokens framsida är jättefin med en mörk korp, färgad i mörka, ödesdigra färger mot en ljus bakgrund. Jag kan också berätta att bokens baksidestext inte gör berättelsen rättvisa.

Kretsen är berättelsen om den udda flickan Blue och hennes excentriska familj som är besatt av magi och av behovet att tillhöra något större. Det är en berättelse fylld av mysterier; legenden om en kung, leylinjer, en försvunnen pappa, spöken, dödsfall och våld i hemmet. Finns det romantik? Ja, men det är inte den centrala delen i berättelsen och inte blir jag heller frustrerad över det. Det är istället berättelsen om det mystiska som tar plats och kräver all min uppmärksamhet. Saker och ting löser sig inte i första boken, men det innebär inte att det är en långsam berättelse. Det här är bara början på en bra fortsättning.

Blue en stark och självständig tjej. De fyra pojkarna är bra vänner, men beskrivs också som egna individer med olika personligheter och ingen av dem är "perfekt".

Det finns gott om underjordiska fenomen i berättelsen och närvaron av det övernaturliga lockar till läsning och känns verkligt. Kretsen är jättebra och intressant läsning för den som vill undvika irriterande klichéer som ibland förekommer i böcker för unga vuxna. Berättelsen slutar med många ofullständiga bitar och jag väntar ivrigt på nästa bok i serien.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar