måndag 18 mars 2013

Gul utanpå - Patrik Lundberg

Gul utanpå av Patrik Lundberg är en berättelse om att inte känna sig hemma någonstans, att hela tiden söka efter sitt jag, att inte höra hemma varken i Sverige eller i det land som Lundberg föddes i. Boken gör ett starkt intryck på mig.

Patrik Lundberg är journalist och krönikör. Han föddes i Korea, men är uppvuxen i Sölvesborg. Patrik är gul utanpå och det är vanligt att han kallas kines. Folk frågar honom om varifrån han kommer och att få en svensk stad som svar, det räcker inte för han ser inte svensk ut. Det här är något som jag reagerar starkt på; frågan om varifrån människor kommer. Det är pinsamt att fråga det, det är skämmigt. För vad spelar det egentligen för roll? Måste den frågan ställas så fort en person inte ser "svensk" ut? Hur ska en person se ut för att vara svensk?

Patrik åker till Korea för att studera och för att söka sina rötter. Majoriteten av boken utspelar sig där. Patrik finner sin biologiska familj, han får träffa sina syskon och sin pappa. Upplevelsen är hjärtskärande vackert.

Språket är inte inlindat, det är rättframt och det är enkelt. Upplevelser, humor och ironi förekommer. Samtidigt bjuds läsaren på en tänkvärd, sorglig men också rolig lärdom. Jag är glad att jag har läst den här boken och jag kommer att bära med mig den länge.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar