söndag 10 februari 2013

Pandemonium - Lauren Oliver

Det har varit lite segt med bloggandet den senaste tiden, av olika anledningar. Den här helgen har jag läst Pandemonium, den andra boken i Lauren Olivers Delirium trilogi. Berättelsen börjar direkt, utan introduktion till vad som hände i första boken. Författaren förväntar sig att läsaren ska ta upp farten med en gång och visst är det bra att störta rakt in i handlingen, men om man har fått vänta i flera månader på den svenska översättningen av boken, har man hunnit glömma lite av vad som hände i första. Jag rekommenderar att man läser om Delirium innan man börjar läsa Pandemonium.

Pandemonium berättas i två tidsperioder, en dåtid där Lena just rymt från det förtryckande samhället och den andra tiden är nuet och Lena är tillbaka till samhället som en del av motståndsrörelsen. Tiden mellan de två känns oklart till en början, men det handlar om att lita på sin författare och låta sig vägledas. Spänningen är hela tiden på topp och jag undrade ibland vart berättelsen var på väg.

Det är en ny, härdad, Lena i Pandemonium. Hon är igenkännbar, men hon är inte samma Lena som jag lärde känna i Delirium. Omvandlingen är fascinerande och vägen dit har varit hårt. Boken är inte på något sätt förutsägbart, men ibland kan läsaren känna på sig vilken riktning berättelsen tar. Och jag måste påpeka att jag visste att han levde, jag menar varför skulle en författare döda en viktig huvudkaraktär? Även om jag ibland hade mina tvivel, visste jag att Alex levde!

Lenas kamp för att rädda Julian, en pojke i hennes ålder, får mig att känna med henne. Det får Lena att förstå hur Alex kände sig när han räddade henne. Och självklart är det så att om du sätter en pojke och en flicka i samma rum i flera dagar, i ett deliriumfritt land, leder det till någon slags relation.

Visst finns det saker man kan irritera sig på. Bland annat att Lena utnyttjades av sina vänner, att hennes mamma inte gav sig till känna och att Lena och Julian nu är kära. Och helt plötsligt dyker Alex upp igen, han som offrade allt för hennes skull. Ni kan nog gissa er till att jag är lite nyfiken på vad som händer i den tredje och avslutande delen. Undrar dock när den kommer...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar