måndag 18 februari 2013

Förr eller senare exploderar jag - John Green

Hjärtskärande, vacker, äkta, gripande, sarkastisk, kvick och meningsfull. Alla dessa ord är för mig boken Förr eller senare exploderar jag av John Green. Men även de orden känns otillräckliga. Jag visste vad som skulle hända när jag läste baksidestexten, jag visste att om jag läser en bok om tonåringar som har cancer, bidrar det till känslomässiga reaktioner. Trots detta var jag inte beredd på hur boken slutade.

Handlingen är enkel utan vändningar och överraskningar. Det är på riktigt, två huvudpersoner har cancer. Båda är unga och de är kära i varandra. Cancer är en äcklig sjukdom, den är ful och den tar över din kropp på ett sånt sätt att du inte är dig själv längre. Och John Green skriver om sjukdomen på ett respektfullt och riktigt sätt.
 
Hazel, huvudpersonen, har cancer och vet att cancern kommer att bli hennes död en vacker dag. Cancern hålls i schack av ett läkemedel. Hazel lever, men känner sig inte riktigt levande. Hon är en realist och en rätt så deprimerad tjej.
 

Augustus/Gus, nästa huvudperson, är levande, vacker och en uppoffrande person. Cancern tog hans ben, han är frisk och lever livet. Han är en romantiker och en filosof.
 

Både Hazel och Augustus är karaktärer du lär känna på djupet. Det fanns stunder jag var tvungen att påminna mig själv om att de inte var äkta. Trots det lyckades författaren påminna mig om det ibland. Tonåringar som pratar på ett sånt språk som Hazel och Gus gjorde, det kändes inte riktigt realistiskt. Däremot kändes Gus och Hazels relation realistiskt. De hade olika personligheter, men i den situation de befinner sig i, blir dem kära och får relationen att mogna.

Sammanfattningsvis är det här en otroligt bra bok. Den är övertygande, härlig och romantisk. Den fick mig att gråta eftersom berättelsen levereras med en rejäl dos av verklighet. Rekommenderas varmt!

4 kommentarer :

  1. Funderar verkligen på att läsa denna!

    SvaraRadera
  2. Vill verkligen läsa den här. Synd bara att framsidan är så ful!

    SvaraRadera
  3. Den är jättebra. Kan hålla med om framsidan, den är lite ful och skrämmande.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst den två gånger, men på engelska och avgudar den!
    Är nästan så jag kan tänka mig att läsa om den igen, fast på sevenska.

    SvaraRadera