tisdag 12 februari 2013

En sekund i taget - Sofia Nordin

Dystopiska berättelser har blivit mitt favoritgenre nu. Jag älskar att läsa sådana berättelser, så när jag fick erbjudande om att läsa ett okorrigerat exemplar av Sofia Nordins En sekund i taget, tvekande jag inte det minsta. Jag har aldrig läst några böcker av Sofia Nordin. Därför vet jag inte riktigt heller hur hennes berättelser brukar vara.

Berättelsen handlar om Hedvig som överlever efter att alla runt omkring henne blir sjuka och dör. Hedvig lyckas hitta en bondgård och försöker att överleva på egen hand. Ganska snart dyker Ella upp. Hon har också överlevt den konstiga smittan som får folk att insjukna i feber och dö.

Två tonåringar, på en bondgård. De har gratis mat, ett hus att bo i och de befinner sig långt från döda kroppar. Ganska snart vill Ella bege sig ut och leta efter andra människor som inte är smittade. Hedvig blir rädd och vågar inte ta den risken. Hedvig och Ella bråkar och Hedvig lämnar bondgården. En liten tid efter att hon kommer tillbaka, berättar Hedvig för Ella att hon har sett någon elda i skogen. När tjejerna beger sig ut för att se vad det kan vara visar det sig att det är en kille som inte heller är smittad. Han, däremot, har inte varit lika lyckligt lottad som tjejerna med mat, någonstans att bo och rent vatten. Där slutar berättelsen och jag undrar om det kommer en fortsättning.

Vad tyckte jag? Som jag sade i början så gillar jag dystopiska berättelser, men ärligt talat inte den här. Berättelsen saknade djup och inte på något sätt kom det en förklaring till denna mystiska smitta som orsakade människors död. Kanske får vi veta mer om det kommer en fortsättning...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar