onsdag 27 februari 2013

Blodsmagi - Tessa Gratton

Jag var uppe till sent igår kväll bara för att läsa ut Tessa Grattons bok: Blodsmagi. Och jag säger så här: det var inte för att boken var bra, utan för att jag egentligen ville avsluta den så fort som möjligt. Jag känner nu i efterhand att jag borde bli bättre på att lägga undan böcker jag inte tycker om, även om jag inte har läst klart dem.

Sillas föräldrar har nyligen dött i en påstådd självmord. Silla var den som hittade föräldrarna och försöker nu att hantera den tragiska händelsen, men det går inte så bra. Dessutom är hon den enda som inte tror att hennes far dödade hennes mor för att sedan ta livet av sig. När Silla får en gammal dagbok skickad till sig, innehållande magiska trollformler och skriven med hennes fars handstil förstår hon att magi skapad med blod är sann och att det finns en förklaring till vad som egentligen hände hennes föräldrar.

Nick är en ung kille, i Sillas ålder, som mot sin vilja dragits med till den lilla staden Yaleylah, Missouri, där också Silla bor, av sin far och styvmor. Han försöker att komma till rätta med denna plats, avsluta skolan och försöka leta efter sin mamma.

De två huvudpersonernas liv flätas samman vid en gammal kyrkogård när Silla utför magi för första gången. Nick vet allt om magin eftersom hans egen mor utfört trollformler med hans hjälp när han var barn. Nick har försökt att glömma allt detta, men synen av Sillas blod och magi väcker minnena till liv igen. Nick och Silla inleder en farlig resa där blodets magi är för stark för att motstå.

Berättelsen berättas ut Sillas och ur Nicks perspektiv varvat med dagboksantekningar av Josephine Darly som är boven i berättelsen och den som dödat Sillas föräldrar. Nick gillar Haiku och Silla teater. De är attraherande av varandra  och deras förhållande utvecklas väldigt snabbt. Nick och Sillas intressen verkar vara olika, men magin och blodet förenar dem.

Vad Silla och Nick åstadkommer i slutet av berättelsen får mig att fundera över hur de egentligen lyckades utan större erfarenhet. Vad som också kändes oklart var Nicks mamma. Hade hon blivit galen eller ej? En annan oklar sak var om alla kunde utföra blodmagi, eller bara några utvalda personer. Det fanns helt klart delar i berättelsen jag inte tyckte om och även om jag inte äcklas av blod eller tycker att det är obehagligt, tyckte jag ändå inte om idén med att skära sig själv för att skapa magi. Det känns lite destruktivt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar