torsdag 24 januari 2013

Kurslitteratur - Engelska

I slutet på december fick jag ett mejl från en läsare som tyckte att jag skulle skriva om kurslitteratur i Engelska här på bloggen. Jag är inte engelsklärare, så det blir en utmaning, en positiv utmaning tycker jag.

 
 
I min hand håller jag den amerikanska versionen och boken finns också i en brittisk version. Skillnaderna i bokens text är inte stora, utan skillnaderna finns i cd-skivorna som medföljer boken. Det här är helt enkelt en bok om uttal med övningar till. Man kan lära sig mycket av den och boken vänder sig till svenska universitetsstuderande. Jag tycker att boken är intressant och bilderna påminner mig om svenskkursen jag läste på universitetet när jag läste till lärare.
 
 
Behöver man tips och hjälp med att skriva på engelska när man läser på universitetet? Ja, då kanske denna bok är något att ha. Den utgår från processkrivande och utgår från skribenten istället för från mottagaren av en text. Du får rådet av författaren att inte lägga all fokus på korrektheten till en början eftersom det kan hindra dig från att tänka fritt och skriva obehindrad. Korrektheten kan man arbeta med sen, efter att texten är skriven. Precis som i svenskan, så är det skillnad mellan talad engelska och skriven engelska. I talad engelska kan du se i ansiktet hos din lyssnare om han/hon förstår dig, vilket är svårt när du skriver en text. Då har du inte läsaren framför dig för att direkt se om han/hon förstår det du vill ha sagt. Mer om detta går att läsa i denna bok och övningar finns också till de olika kapitlen i boken.
 
 
Den här boken är skriven på engelska, självklart, och det handlar om engelsk grammatik ur ett svenskt perspektiv. Till boken finns en webbsida som man aktiverar och då får man tillgång till PowerPoint presentationer att titta på och föreläsningar att lyssna på samt övningar för att förstå den engelska grammatiken. Vad är grammatik och att hantera olika ordklasser är vad boken innehåller. På ett lätt och överskådligt sätt presenteras grammatiken så att man lär sig. Viktigt dock att aktivera koden så att man får största möjliga utbyte av boken. Det här är en grammtikbok jag helt klart kan rekommendera.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar