tisdag 25 december 2012

Ormringen - Elvira Birgitta Holm

Det är inte ofta jag är negativ till böcker. Jag försöker oftast hitta något positivt i de böcker jag läser, men om Elvira Birgitta Holms bok - Ormringen - är det verkligen svårt att skriva något positivt. Det tog mig evigheter att läsa boken och när jag väl läst klart blev jag lättad och lite irriterad på samma gång, irriterad över att jag inte lade undan boken tidigare.

Det här är en historisk roman om två ungdomar, Mikael och Ylva som bär Mikaels barn. I Mikaels hjärta finns en annan man som komplicerar Mikaels och Ylvas förhållande.

Berättelsen utspelar sig på 1300-talet och de två ungdomarna är ständigt på flykt. De känner utanförskap och upplever förtryck i ett samhälle där makt utövas och är väldigt levande. Ungdomarna färdas genom det medeltida samhället, från Norge till Tyskland och vidare till Visby, en resa som bidrar till att Mikaels och Ylvas liv flätas allt samman.

Ormringen är en bok som vänder sig till unga vuxna/tonår, men kan likväl läsas av vuxna om man nu tycker om historiska romaner. Jag kan tycka att historiska romaner är bra, men just denna bok fick jag inte ut något av. Det var inte en bok i min smak helt enkelt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar