måndag 10 december 2012

Önska bort, önska nytt - Ingrid Olsson

Böcker av Ingrid Olsson har jag läst tidigare och nu idag läste jag Önska bort, önska nytt, en bok med korta berättelser som lyckas fånga känslor hos ungdomar i olika situationer. Berättelserna, eller novellerna, är effektfulla och karaktärerna känns äkta.

Ingrid Olsson lämnar inte någon oberörd i bokens berättelser om fyra tjejer och fyra killar, åtta livsöden. Inget sägs rakt ut, det handlar om att förstå sammanhanget, läsa mellan raderna. Kanske kan du förstå lite på ytan, men dyker du ner på djupet förstår du som läsare vad som verkligen har hänt i dessa ungdomars liv. Det här är berättelser som bör läsas högt, gärna tillsammans med mina högstadieelever. Sedan ska det pratas om berättelserna. Vad förstår vi, vad får vi veta om dessa ungdomar, vad kan vi få ut av det enkla, men otroligt effektfulla språket?

Det är tunga och jobbiga ämnen som tas upp i denna bok och på sina 125 sidor kan Ingrid Olsson få läsaren att bry sig om alla karaktärer och känna med dem. Det här är en bok jag verkligen rekommenderar, en bok med fantastiska berättelser som stannar kvar långt efter att jag har läst sista sidan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar