söndag 16 december 2012

Only väg is upp - Emmy Abrahamson

Emmy Abrahamsons bok Only väg is upp har jag läst klart idag. Jag vet inte vad jag egentligen ska tycka om denna bok, har lite blandade känslor och det är ofta så här nuförtiden med ungdomsböcker skrivna av svenska författare. Kanske har jag helt enkelt tröttnat på tonårsgenren och tycker inte att den har så mycket att säga mig. Men det är oftast så att jag känner att majoriteten (jag säger inte alla) av de tonårsböcker jag läser, skrivna av svenska författare, inte riktigt passar de elever jag undervisar vilket också gör det svårt för mig att rekommendera boken till de elever jag har. Självklart kan jag finna bra böcker också, men de riktigt bra böckerna är skrivna av utländska författare, enligt min mening.


Huvudpersonen i Only väg is upp är Filippa som har tagit studenten och åker till London. Hon ska bland annat göra en provinspelning på The Royal Drama School, en av Europas främsta teaterskolor. Dock är London inte en välkomnande stad, elaka hyresvärdar och rum hon hyr visar sig vara endast en sängplats är inte roliga erfarenheter Filippa får. Dessutom ska Filippa jobba och hon får ett jobb via bemanningsföretaget Bright Angels som ger henne oväntade inblickar i arbetslivet.

Filippas upplevelser är underhållande och hennes tillvaro i en London som ständigt byter skepnad passerar det normala livets gränser. Men det är ruter i Filippa och hon låter sig inte knäckas trots att hon befinner sig i en osäker tillvaro.


3 kommentarer :

  1. Hej,
    Det du skriver om svenska ungdomsböcker/författare tycker jag är intressant. Vad är det, tycker du, som saknas i de svenska böckerna då? Nu har jag inte följt din blogg så länge, men hur gamla är ungdomarna du undervisar?

    Jag har skrivit en bok som jag anser är från tolv år. Jag lägger ut den på min blogg del för del nu.

    Du får gärna läsa - och kommentera. :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte!

    Vad roligt att du skriver en bok. Kommer du att ge ut den i bokform? Jag ska kika på din blogg. Vad spännande!

    Jag undervisar sent anlända elever i årskurs 7-9. Mina elever kommer från ett annat land, har en annan kultur som gör att de inte känner igen sig i svenska ungdomsböcker. Nu ska jag inte generalisera, men jag har testat att läsa ett par böcker tillsammans med eleverna och har tyvärr inte fått bra respons från dem.

    Jag ser också att mina elever, nu pratar jag visserligen främst om mina 9:or, blir mer sugna på att läsa när vi läser böcker av utländska författare som handlar om karkatärer och miljöer de själva känner igen och känner till.

    SvaraRadera
  3. Aha, ja, då kan jag förstå att det är knepigt att hitta böcker till dem. Bara ett enkelt ordsptåk kan ju bli svårt att ta till sig. Har också jobbat med relativt nyanlända elever (dock yngre) och vet vilka missförstånd som kan uppstå.

    By the way. Jag tyckte absolut att Femtio nyanser blev bättre efter första boken. Tvåan var nog bäst. :-)

    SvaraRadera