söndag 2 december 2012

Divergent - Veronica Roth

Förra veckan ägnades åt en helt underbar bok - Divergent av Veronica Roth - en bok som jag fortfarande inte kan släppa helt. Jag längtar verkligen till nästa bok i serien, Insurgent, som inte kommit ut på svenska än.

Jag älskar dystopiska böcker, den negativa framtidsvisionen, som framställs i böcker, vilket får mig att tänka till och det får mina tankar att snurra. Och nu vet jag också att Divergent kommer att bli film med premiärdatum 21 mars 2014. Hur den dystopiska känslan tar sig på film återstår att se, det är trots allt en ganska svår genre att skriva om.

Lite svårt var det att greppa bokens början och lära känna karaktärerna, men ganska snart kunde jag inte få nog. Lite synd att jag var tvungen att sova, äta och jobba. Annars hade jag läst ut den mycket snabbare.

Beatrice Pryors dystopiska hemstad är Chicago, där samhället är uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla, och De lärda. På en speciell dag varje år ska alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. Betarice har två val, antingen att stanna kvar hos sin familj, De osjälviska, eller göra ett val som hon tycker passar henne. Beatrice gör ett val som överraskar alla och en hård initieringsfas väntar henne. Beatrice döper om sig själv till Tris, utkämpar strider mot sina medkandidater för att få en plats hos De tappra och för att inte bli falanglös.

Tris karaktär var till en början väldigt sympatisk. Hon utvecklas, från att vara en osäker och förnekande flicka, till en stark jag-tar-inte-skit-från-någon flicka. Hennes instruktör är Four som hon ganska snart utvecklar känslor för och känslorna är också besvarade.

Jag har nog inte så mycket mer att säga om just denna bok mer än att den är jättebra. Jag älskade den och jag älskade just att Tris och Four bär på en farlig hemlighet. Samhället hotas av konflikter, falang mot falang och Tris inser att hennes speciella falang kan rädda de människor hon älskar, så länge hon kan hålla sig vid liv.

Det här är en beroendeframkallande bok, den är spännande och jag vill hela tiden ha mer av sådana här berättelser.

1 kommentar :

  1. Jag längtar tills jag får sätta klorna i den där! Har bara hört bra om den.

    SvaraRadera