måndag 17 december 2012

Barca: så skapades världens bästa fotbollslag - Graham Hunter

Om Graham Hunters bok, Barca: så skapades världens bästa fotbollslag, var ett fotbollslag, skulle den ha mycket mer gemensamt med Mourinhos Real Madrid än FC Barcelona.

Om jag skulle ha läst boken som Barcas spelstil brukar vara, skulle jag förmodligen fortfarande läsa den och förmodligen också fastna i det fram till slutet av säsongen med sin oändliga upprepning av innehållet. Men den här boken är så bra att den läses direkt, är rakt på sak, den är en galopperande Ronaldo i en snabb motattack.

Det finns en hel del information som fansen redan känner till, men det finns också en hel del som jag, för min del, inte kände till. Precis som människor drogs till klubben på grund av Ronaldinho och Messi, dras många till Barca på grund av fotbollen.

Graham Hunter för oss bakom kulisserna, en snöstorm av dominerande fotboll som hela världen ser. Han visar Barcas väg steg för steg, från nederlag till vinst. Vad Hunter har gjort med denna bok är att skapa en verklig bladvändare. Det är inget mysterium eller thriller, utan ett ämne som du antingen är intresserad av eller så får Hunter dig att bli intresserad.

Boken är en absolut glädje från början till slut. Och jag rekommenderar den utan tvekan. En bok där journalisten Hunter berättar om hur det gick till, helt enkelt hur världens bästa fotbollslag skapades.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar