lördag 17 november 2012

Sandmannen - Lars Kepler

Wow, vilken underbar och fascinerande bok Sandmannen är. Författarpseudonymen Lars Keplers fjärde bok ska man börja läsa när man har tid att läsa klart hela boken på en gång. Det går inte att släppa den ifrån sig. Jag har verkligen längtat och väntat på den här boken. Keplers böcker blir ju bara bättre och bättre hela tiden.

Sandmannen är otroligt spännande med en bitvis obehaglig handling, så där som det kan vara i kriminalromaner. Kapitlen är korta vilket också bidrar till den snabba läsningen. Bara ett kapitel till och ett kapitel till fick mig att tappa tidsbegreppet och snart hade jag läst ut hela boken.Vad är det som då är så spännande undrar säker du? Det är svårt att säga eftersom jag inte är så värst förtjust i kriminalromaner och deckare, men just Kepler har blivit en favorit.

En kraftigt nerkyld och sjuk ung man hittas gående på en järnvägsbro. Snart visar det sig att mannen har varit försvunnen i 13 år, att han har varit ett av seriemördaren Jurek Walters offer innan kriminalkommissarien Joona Linna grep honom. Jurek Walter sitter totalt isolerad på en rättspsykiatrisk klinik sedan gripandet, men han lyckas trots detta ställa till med saker utanför murarna. Nu, när bromannen har hittats, tas fallet upp igen och en kamp mot tiden och onda handlingar börjar.

Jag kan inte låta bli att tycka att en del händelser är mindre trovärdiga, men allteftersom läsningen pågick ökade också spänningen, vilket också bidrog till att jag inte reflekterade mer över det. Det är bra att Joona Linna finns med även i denna bok och man får också veta mer om honom. Precis som jag nämnde i början på det här inlägget, Sandmannen är en väldigt spännande bok och enligt mig den bästa boken av Kepler - eller rättare sagt paret Ahndoril. Nu längtar jag till nästa bok!

4 kommentarer :

  1. Jag har precis läst ut Eldvittnet som jag tyckte var jättebra! Längtar tills jag får tag i denna! :)

    SvaraRadera
  2. har alla Keplers böcker som jag inte läst ännu. Så det lär dröja ett tag till innan jag kommer till Sandmannen.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också Kepler men det är en sak som jag inte förstår: om Joona Linna är uppvuxen i Sverige, varför bryter han på finska? Eller pratar finlandssvenska, jag minns inte riktigt hur det uttrycktes. Det är bara en detalj, jag vet, men det förbryllade mig när jag läste Hypnotisören. Annars var den jättebra, och jag vill absolut läsa Sandmannen också.

    SvaraRadera
  4. Johanna, jag tror att det skrevs finlandssvenska. Kan vara så att han pratar finlandssvenska eftersom det var ett språk han pratade i hemmet även om han läste svenska i skolan. Så tolkar jag det...

    SvaraRadera