lördag 10 november 2012

Rekordvinnaren - en specialutgåva

Jag blev kontaktad av en kommunikationsbyrå, Pronto Communication, angående ett bokprojekt de arbetar med. Pronto Communication undrade om jag ville läsa en skönlitterär bok för att ge mig "en mer spännande läsupplevelse genom att på ett lustfyllt sätt knyta samman fiktion och verklighet". Självklart blev jag nyfiken och ville höra mer. Därför svarade jag tillbaka och fick mer information, nämligen att jag "kommer att få en specialutgåva anpassad för dig och kommer att få uppleva hur det skulle kunna vara att själv vara huvudperson".

Ja, skicka! Det lät hur spännande som helst och när boken kom ser jag helt klart en specialutgåva anpassad för mig i och med omslaget på boken. Där framgår det att det är jag som är huvudpersonen och att jag har "fått chansen att bli Sveriges nya Rekordvinnare!". Jag är lite svag för att se mitt namn i tryck och tyckte att det skulle bli en fascinerande upplevelse. Jag vet att det finns personliga barnböcker som skräddarsys med barnets namn och trodde direkt att detta var en liknande bok, fast för vuxna. Så märk min förvåning att jag ser mitt namn på bokens omslag, att det är jag som har vunnit 247 miljoner kronor, men när jag öppnar och läser boken så är jag istället en man vid namn Jacob Niller.

Så i min hand höll jag Rekordvinnaren av författaren Pieter Tham. Själva konceptet är mycket lockande, att få se sitt namn i tryck, men inte lika lockande när jag ser att jag är en man och jag heter Jacob. Jag, Jacob, blir en dag uppringd av Svenska Spel eftersom jag har vunnit 247 miljoner. I och med detta blir jag känd i media. Och blir man en rik människa så är det mer eller mindre självklart att folk är ute efter ens pengar, däribland välgörenhetsorganisationen Vita Stjärnan.

Rekordvinnaren är en välskriven bok. Den blir tyvärr inte riktigt spännande, precis som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, och tyvärr är Rekordvinnarens huvudperson ingen höjdare och jag har svårt att identifiera mig med honom. Den förhöjda upplevelsen jag hade i samband med bokens omslag förvinner ganska snart, men trots detta är jag väldigt nyfiken på om det kommer att komma fler brev eller annat som är kopplat till boken. För vad som känns lite skumt, men ändå är en rolig idé, är att jag en vecka senare får ett brev från Vita Stjärnan, adresserat till mig. Vita Stjärnan skriver i sitt brev att det har kommit till deras kännedom att jag "för en tid sedan mottagit en spelvinst av sällsynt omfattande proportioner" och om jag är "villig att överväga en donation till Vita Stjärnan".

Trots bokens innehåll och trots att jag fick vara en manlig karaktär med ett annat namn så måste jag ändå säga att Rekordvinnaren och brevet från Vita Stjärnan ändå var upplevelser i en klass för sig. Det är ett fascinerande sätt att låta fiktion flyta ihop med verklighet. Jag kan också lägga till att tillsammans med boken kom faktiskt en trisslott så jag hade lite chans ändå att bli en rekordvinnare, men blev det inte.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar