onsdag 14 november 2012

En underbar julberättelse

Nu har jag hittat en väldigt fin och vacker bok som jag vill skriva om och dela med er. Har ni sett boken Tomten är vaken av Astrid Lindgren och Kitty Crowther? Den kom ut för mindre än en månad sedan efter att originaltexten hittades på ett tyskt förlag. Det är en historia bakom berättelsen och boken och den börjar med dikten Tomten av Viktor Rydberg, svenska folkets mest älskade juldikt. Här kan du läsa mer om det.

Lindgrens berättelse är en bilderbok om natten kring juletid. Alla sover, endast tomten är vaken. Tomten går omkring och pratar med djuren på tomtevis.

Jag tycker att berättelsen är väldigt fin. Så länge det bor människor i skogen, tassar tomten runt mellan husen. Men jag kan inte heller låta bli att ha juldikten Tomten i huvudet varje gång jag bläddrar i boken.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar