lördag 3 november 2012

Läsning pågår...

... av Bodil Malmstens Så gör jag: Konsten att skriva. Jag har aldrig läst en bok om hur man ska göra när man skriver. Nu har jag två böcker att läsa som handlar om skrivandets konst. Den andra boken är Att skriva: En hantverkares memoarer av Stephen King som jag fick av en vän och kollega för några veckor sedan.

Jag vet inte om jag kan kalla mig själv för en skrivande människa, jag skriver på bloggen och twittrar... ja, det är praktiskt taget all skrivande jag gör för nöjes skull. Men jag är självklart nyfiken på hur man blir en skrivande människa och därför läser jag nu Bodil Malmstens bok.

Och jag vill skriva, skriva så jag inte hinner med. Jag vill skriva en bok, jag vill ge ut den, jag vill att andra ska läsa den och få nytta av den. Men det är tomt i mitt huvud. Vad ska jag skriva om, vad är intressant för andra att läsa? Vad är jag intresserad av att skriva om? Jag har lust, jag har vilja, men sen är det stopp.

Men jag vill skriva och skriva och skriva. Att skriva är ingen konst, men ibland behöver man hjälp på vägen. Bodil Malmstens bok är "en lärobok, en handbok med erfarenheter, verktyg, redskap, råd, tips, exempel,  goda exempel och avskräckande".

Bokens framsida är riktigt fin, men även i själva boken förekommer fina bilder. Och man behöver egentligen inte vara intresserad av att skriva en egen bok för att läsa Malmstens. I boken kan du som tycker om att läsa böcker få svar på en hel del. Och även svar från Malmsten själv om författande och läsning. Det här är helt enkelt en icke krävande, men mycket intressant bok att läsa för de som älskar allt som har med böcker att göra. Och vem vet? Kanske blir man samtidigt inspirerad till skriva en alldeles egen bok.

2 kommentarer :

  1. Visst är det mycket inspiration, även om man inte skriver...

    SvaraRadera
  2. Håller med! Mycket intressant och många nya saker som man också vet, men behöver bli påmind om.

    SvaraRadera