torsdag 1 november 2012

Höstlovsläsning

Två dagar höstlov och jag har hunnit läsa några böcker. Det är riktigt skönt att vara hemma, ta det lugnt och få läsa i lugn och ro utan en tanke på skolan. Egentligen har jag tänkt lite skola, undervisning och elever också, men jag har försökt att låta bli så gott det går. Jag har trots allt höstlov och nu har jag tagit mig tid till att läsa följande böcker:

Ingen sommar utan dig - Jenny Han. Efter att ha läst Sommaren jag blev vacker ville jag läsa resterande böcker i trilogin. Och nu har jag läst den andra boken, en känslosam, engagerande och välskriven berättelse. Ingen sommar utan dig är annorlunda jämfört med den första boken. Första boken i serien var väldigt fin, handlade om första kärleken och lata sommardagar. Uppföljaren är annorlunda, även om den följer samma struktur.

Berättelsen börjar månader efter Susannahs död. Bellys mamma är insvept i sin egen sorg och Belly får göra som hon vill samtidigt som hon försöker att hantera sitt uppbrutna förhållande med Conrad. Belly vet inte riktigt hur hon ska hantera allt detta och kan därför inte vara den vän som Jeremiah behöver. När Jeremiah kallar på Belly för att hjälpa honom att hitta sin bror Conrad, hoppas Belly på att gottgöra allt och få sina frågor besvarade. I sökandet efter Conrad tvingas Belly till svåra val. Hon börjar se saker ur ett annat perspektiv. Hon börjar lyssna på Jeremiah när han talar om för henne att han behövde en vän och att allt inte bara handlar om Conrad.

Jag tycker om den här serien. Första boken var bra, men den här är ännu bättre. Undrar om jag kommer att tycka om bok nummer tre också.


Mitt liv som bok  av Paul Desalmand är en härlig bok som får läsaren att se världen ur en boks perspektiv. Det här är nämligen en bok som berättar om hur det är att vara en bok. Mitt liv som bok handlar en hel del om författare och deras verk som talar för sig själva, precis som boken läsaren får följa. Boken vill inte berätta vad den heter, det vill säga sin titel eller vem författaren är. Men boken som berättar är inte den som läsaren håller i handen. Det läsaren får veta är att det finns 799 syskon till boken som föddes under en halvtimme år 1983. Intressanta läsare fanns det inte många av, men den får dock resa runt i världen och en del resor blir det också i hemlandet Frankrike.

Det är roligt att få ta del av bokens liv, men när författaren Paul Desalmand blandar in en massa franska författare jag inte känner till samt politiska inslag så tappar han bort mig. Annars är det intressant med boken som berättar om sitt liv, sina känslor. Boken har ett liv, precis som alla mina böcker i bokhyllan.


Noveller för Världens Barn 2012 innehåller i år mästarprov ur den nordiska litteraturen. Noveller för Världens Barn är en litterär och humanitär manifestation. Årets bok är den nionde i samlingen. Av bokens pris tillfaller 100 kronor Radiohjälpens insamling som arbetar med att hjälpa utsatta barn i hela världen. I år, precis som förra året, innehåller boken också en cd med novellerna i Mp3-format inlästa av skådespelare och författare. Årets författarlista innefattar Vilhelm Moberg, H C Andersen, Harry Martinson, Klas Östergren m.fl. Det är en fin samling att köpa till sig själv eller att ge bort. Och det är också ett sätt att stödja Radiohjälpens insamling.


Turk & Ayla - Niklas Krog. Jag har inte riktigt förstått hur många Turk & Ayla böcker det finns, men jag tror i alla fall att de inte är många och att den jag har läst är den första boken i serien. Turk är en kille från Bromma och Ayla, en turkisk tjej som bor i Rinkeby. Båda älskar att spela basket och de är också duktiga på det. Basket är vad Turk och Ayla har gemensamt. De spännande matcherna och turneringarna känns tovärdiga, likaså tonårskärleken. Det här är en väldigt läsvärd bok med sportinslag som jag tror lockar många ungdomar.

4 kommentarer :

  1. Den första boken är INTE Turk & Ayla. Den första boken heter Ingen rädsla, men jag läste också Turk & Ayla först och trodde att det var den första boken i serien. Den bok jag läste ser inte riktigt ut som din bok, men om det är samma baksidestext och allt så tycker jag det är märkligt att det inte nämns något om att Ingen rädsla finns. (Vi har Ingen rädsla i bokdepån.)

    Den tredje boken heter Turk & Ayla - Sista skottet och den fjärde boken är nyutkommen och heter Turk & Timotej, En natt.

    SvaraRadera
  2. Men vad skumt. Det var vad jag trodde för enligt Bokus, när man söker på bokens titel, så står det i vänstra hörnet "Del 1".Då utgick jag ifrån att jag läste bok nummer ett i serien.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag kan lösa skumheten. Den första boken gavs ut på Rabén & Sjögren, de böckerna som heter Turk & Ayla gavs först ut på B. Wahlströms (och sedan som pocketböcker på Ponto).
    Jag antar att Ponto inte hade rättigheterna till Ingen rädsla.

    Den nya boken om Turk har förresten getts ut på Bonnier Carlsen :)
    (Den är skriven tillsammans med Lina Forss och hon verkar ligga där.)

    Det kan inte vara vanligt att en bokserie på fyra böcker ligger på tre olika förlag. (Jag räknar inte med Ponto för det är ju vanligt att pocketutgåvan ligger på ett annat förlag.)

    SvaraRadera