torsdag 8 november 2012

Fifty Shades Freed - E L James

Alltså, tre böcker senare har jag konstaterat att jag kanske kommer att sakna Christian och Ana som nu i sista boken av Fifty Shades trilogin har blivit Mr och Mrs Grey. Ana börjar vänja sig vid att vara äckligt rik samtidigt som hon kämpar för sin självständighet.

Konstiga saker händer familjen Grey och en mystisk person verkar vara inställd på att förstöra deras liv. Gång på gång händer tråkigheter som skakar om Anas och Christians liv vilket på samma gång leder till något positivt; att Christian äntligen börjar prata om sitt förflutna och berätta om sitt liv för Ana.

Självklart fortsätter Ana med sin "inre gudinna" och upptäcker andra sidor av sig själv medan Christian är mer inställd på att ta itu med sitt kontrollbehov.
Vad tror jag egentligen om Fifty Shades trilogin? Det är i huvudsak samma tema genom alla tre böcker. E L James försöker att få till lite spänning genom den mystiska personen och hans agg mot Grey familjen. Det fanns fortfarande scener som jag snabbläste. Har du läst Fifty Shades böckerna vet du nog vilka scener jag pratar om.

Slutet var väntat i Fifty Shades freed. Lyckliga slut brukar hända i såna berättelser. Inget dramatiskt dock utan mer ett passande slut. En liten förändring i bok nummer tre var att läsaren får också en inblick i Christians tankar under hans första jul och också när han möter Ana för första gången.

Kanske har jag varit kritisk till denna serie. Kanske tycker jag att den är för mycket baserad på Stephenie Meyers Twilight serie. Men trots detta var Fifty Shades en serie som fängslade mig. Det är därför jag älskar att läsa, för att under en kort period vara i en annan värld och låta min fantasi ta över.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar