lördag 3 november 2012

Femtio nyanser av mörker - E L James

Kanske är det så att Femtio nyanser trilogin bara blir bättre och bättre. I slutet av Femtio nyanser av honom bröt Ana och Christian upp, dels på grund av Christians mörka sida, men också för att Ana trodde att hon inte kunde ge Christian det han behöver. Alltså, Femtio nyanser av mörker börjar med att Ana och Christian inte har kontakt med varandra längre men väldigt snart inser dem båda att de behöver varandra.

E L James ger oss lite mer kärlekshistoria i Femtio nyanser av mörker. Det är fascinerande att se de kompromisser som både Ana och Christian gör för att deras förhållande ska fungera. Fortfarande är det praktiskt taget grafiska scener av vissa saker som jag gärna hade varit utan. Men trots detta går den här boken lite mer på djupet och avslöjar mer om Ana och definitivt mycket mer om Christian. Ana har blivit lite mer mogen och hon kan på ett annat sätt erkänna för sig själv att även om hon har vissa gränser, kan hon ändå njuta av vissa saker som Christian gör. Och Christian som tidigare har njutit av att vara dominant i ett förhållande, kan nu inte uthärda tanken på att se Ana i smärta.

Nytillkommen karaktär i denna bok är en av Christians ex-undergivna. Hans förflutna har hunnit ikapp honom och hon kontaktar Ana för att få veta vad det är Ana har som inte hon har. Christian vill hålla Ana borta från sin ex-undergivna för att Ana inte ska bli skadad, men som vanligt gör inte Ana som hon blir tillsagd.

Femtio nyanser av mörker utforskar också Christians hemska barndom och jag börjar förstå varför han beter sig som han gör. Ana och Christian fortsätter att fascinera mig, men jag kan inte låta bli att jämföra båda böckerna jag läst. Femtio nyanser av honom var nytt och mera vuxet, men Femtio nyanser av mörker ser jag mer som fortsättning som inte fungerar utan första boken. Vad som bär historien framåt i del två är min ständiga undran om Ana och Christian kommer att bli lyckliga tillsammans.

Däremot måste det ändå sägas att berättelsen i Femtio nyanser av mörker är mindre vuxen. Det är mer svartsjuka, mer av "lämna mig aldrig", "du är min", "jag är din", det är för mycket ungdom och unga är dem. Det kan vara svårt med första kärleken, men ibland önskar jag att vissa delar hade redigerats bort.

En spännande röd tråd genom hela berättelsen är trots allt Christian Greys hemligheter och än en gång lämnar E L James oss med en cliffhanger. Hon vet hur hon ska få sin läsare att vilja ha mer. Och det vill jag, jag vill läsa den tredje delen också. Böckerna om Christian Grey och Ana är trots allt beroendeframkallande.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar