tisdag 2 oktober 2012

Oksa Pollock: De vilsnas skog - Anne Plichota & Cendrine Wolf

Nu äntligen har jag läst klart Oksa Pollock - De vilsnas skog av Anne Plichota och Cendrine Wolf. Har du inte läst den första boken är min rekommendation att du gör det. Här kan du läsa mer om första boken.

I denna bok har Gus blivit fångad i en tavla i lektionssalen i skolan. Kvar finns hans mobil som visar ett foto på en dam som inte är helt obekant. Självklart beger sig Oksa Pollock och några av de Utjagade in i tavlan för att rädda Gus. Men det är ett svårt uppdrag och de kommer allt längre in i tavlan samtidigt som de Utjagade utanför tavlan har ett annat hot att vara på sin vakt mot.

Äventyret eskalerar i den här delen av den franska trilogin om Oksa Pollock. Ibland blir uppföljaren av en bok mycket bättre, författarna har utvecklat sitt skrivande och har bakat in mer äventyr med en tydlig röd tråd genom hela berättelsen.

Tyvärr har det tagit mig lite lång tid att läsa denna bok, jag har ägnat tiden åt andra böcker emellanåt, men jag har ändå varit tillräckligt nyfiken på berättelsen om Oksa Pollock för att läsa klart boken. Nu måste jag ta mig an sista boken i serien, när den kommer, för att se hur det går för Oksa och de Utjagade. Sista delen kommer i vår och det är en underbar serie för nyfikna barn i läsåldern 9-12 år. Lite förutsägbart, men jag tycker om det ändå.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar