måndag 1 oktober 2012

Innan jag somnar - S.J. Watson

Innan jag somnar är förmodligen en bok som många har läst innan mig. Därför tänkte jag sammanfatta handlingen i korthet. En kvinna i mitten av 40-talet, Christine, vaknar upp i sin säng en morgon bredvid sin man, men kan inte minnas något om vem hon är eller vad hon gör där. Hon tror att hon är i 20-årsåldern. Mannen, Ben, förklarar för henne att hon har amnesi orsakad av en bilolycka, och att hon har varit i detta tillstånd i 20 år. Varje dag återföds Christine på nytt och varje dag måste Christine lära sig på nytt.

Utifrån en mycket intressant, men ändå en hemskt förutsättning, utvecklas Christines karaktär. En dag får hon ett samtal av Dr Nash, vilket leder till ett möte där han uppmuntrar Christine att skriva dagbok varje dag. Den största delen av boken är Christines dagbok där hon skriver ner allt hon lär sig varje dag i hopp om att återfinna sitt förflutna. Nash ringer Christine varje dag och påminner henne om dagboken och att hon ka skriva i den.

Bens karaktär blir jag lite misstänksam till redan från början. Han går till jobbet varje dag, lämnar Christine ensam utan någon som tar hand om henne. Och genom att läsa Christines dagbok inser jag att Ben undanhåller mycket från henne, till exempel Adam, parets gemensamma son och det verkar alltid finnas goda skäl till Bens förtegenhet. Genom sina hemliga möten med Nash hoppas Christine på att komma ihåg sitt förflutna.

Den sista delen av boken tar oss tillbaka till nuet, efter två veckors dagboksantecknande. Christine upplever att en del av hennes minne har återvänt och hon går med på att åka bort under en helg med Ben. Mannen som hon inser att hon älskar och uppskattar efter alla års hängivenhet då hon har varit mentalt frånvarande. Naturligtvis är inte allt som det verkar och vågar hon verkligen lite på Ben? Saker känns så fel.

Det är lite av en utmaning att sammanfatta och skriva om denna bok. Det finns många detaljer om Christines minne som man ibland behöver ignorera. Vänner och familj beter sig på oförklarliga sätt. Ben och Nash är platta karatktärer. Men jag tycker om historien, ett evigt pusslande tills saker och ting bit för bit faller på plats.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar