måndag 15 oktober 2012

Femtio nyanser av honom - E L James

Ja, alltså, så här är det. Jag hörde för ett par veckor sedan att Femtio nyanser av honom var den stora "snackisen" , men inte något om varför. Och jag har totalt missat att läsa om boken och dess innehåll. Men stora "snackisen"? Då är det självklart att jag också ska läsa den tänkte jag. Men gissa om jag fick en liten chock?! Det här hade jag inte förväntat mig. Och det värsta var att jag läste vidare och jag läste klart boken bara för att jag så gärna ville veta mer om karaktärerna och hur saker och ting skulle utveckla sig mellan dem.

Jag tror faktiskt att jag var den sista personen på denna jord som inte kände till historien i Femtio nyanser av honom - första delen i en trilogi som har sålts i mer än 35 miljoner exemplar världen över. Jag går fortfarande omkring och tänker: Vad hände egentligen? Har jag verkligen läst denna bok? Ja, det gjorde jag visst och häromdagen skämtade jag med en arbetskollega om att vi borde starta en bokcirkel om denna bok. Det här är illa... eller kanske inte...

Ur baksidestexten
Romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande.

När litteraturstudenten Anastasia Steele intervjuar den framgångsrike vd:n Christian Grey blir hon helt tagen - han är ursnygg, men skrämmande. Övertygad om att hon inte kommer att träffa Grey igen gör hon allt för att glömma honom, tills han en dag dyker upp på hennes jobb och bjuder ut henne.

Den naiva och oskuldsfulla Ana blir förskräckt när hon inser hur mycket hon vill ha Christian, och när han varnar henne för att komma honom nära blir hon bara mer intresserad.

Men Christian Grey är ingen vanlig man - stormrik, passionerad och kontrollerande, med mörka hemligheter som döljs bakom den perfekta ytan. Snart upptäcker Ana mer än hon någonsin kunnat ana om sina egna begär, och allt det Grey gömmer för omvärlden ...

E L James trilogi slog ner som en bomb när den publicerades. Efter bara sex veckor i bokhandeln hade 10 miljoner böcker sålts i USA och succén fortsätter utomlands där 37 länder har köpt rättigheterna. Dessutom ska böckerna filmatiseras.


Möt Anastasia Steele - en gigantisk röra till flicka. Hon är osäker, så osäker att det är skrattretande. Ingen kille har visat intresse för Ana tidigare. Ana är naiv, rodnar stup i kvarten när Christian pratar med henne och hon är helt oerfaren när det gäller allt, verkar det som.

Sedan har vi Christian Grey. Var ska jag börja? Han är en man med femtio nyanser av psykisk sjukdom, en äckligt rik och löjligt snygg man. Mitt första intryck av honom? Han verkar ok. Mitt andra intryck av honom? Han är inte riktigt klok. Christian med de grå ögonen. På hur många sätt kan man beskriva gråa ögon? Många olika sätt verkar det som. Det finns grå, mörk och grå, supergrå... behöver jag fortsätta?

Chrisitian är besatt av Ana och hennes matvanor. Det är lite läskigt att läsa om Christians upprättande av ett kontrakt med Ana om vad han får och inte får göra med henne, vad hon får äta och att hon inte får småäta mellan måltider. Och så Ana som himlar med ögonen hela tiden. Hon får egentligen inte göra det, för då får hon smisk av Chrsitian. Och så har vi Anas inre gudinna som blir glad, dansar, hoppar, lyser, är förvånad, är nöjd, gör bakåtvolter, är hoppfull... är lite för mycket om jag får säga vad jag tycker.

Upprepning på upprepning... bortkastade timmar kanske som du inte kommer att få tillbaka. Men trots två av de mest irriterande karaktärerna jag någonsin fått lära känna så vill jag ändå läsa bok nummer två bara för att se vad som egentligen kommer att hända. Jag tror ändå att jag vet innerst inne hur det här kommer att sluta, men nu ska man ju hänga med och läsa det senaste, eller?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar