måndag 15 oktober 2012

De glömda barnen - Anette Skåhlberg & Katarina Dahlquist

De glömda barnen har legat på nattduksbordet ett tag, inte för att jag är seg med att läsa mina böcker, utan snarare för att en hel del andra böcker skulle skrivas om innan. Här på bloggen skriver jag om alla böcker jag läser, men i turordning. Och nu blev det dags för Anette Skåhlbergs och Katarina Dahlquists senaste bok - De glömda barnen. Jag tycker verkligen om alla böcker som ges ut av Sagolikt Bokförlag, dels för att de innehåller underbara och värmande berättelser, men även för att de pryds av så fina illustrationer.

De glömda barnen vänder sig till barn mellan 10-14 år och innehåller lite övernaturliga inslag. Det är en bok jag började läsa på tåget in till stan idag och jag kunde inte sluta läsa om barnen som ingen bryr sig om. Boken ingår i Skymningsserien och finns även som ljudbok.

Berättelsen är om barn som ingen bryr sig om och som förflyttas till en underjordisk plats när situationen blir tillräckligt hemskt. Det är mörk under jorden och det finns bara jord att äta. Tiden står stilla och det är riktigt hemskt att läsa om att dessa barn kan bara komma tillbaka till verkligheten om någon önskar sig dem tillräckligt mycket. I berättelsen får vi följa Misan, huvudpersonen i boken, som har kommit till hålet som hon vill fly ifrån. Väl uppe kommer barnen hem till sina respektive familjer och de barn som har varit försvunna länge tas omhand av barnbarns barn eller av småsyskon. Misan har hårt arbetande föräldrar som saknar henne mycket och som tar hand om henne när hon kommer hem.

I den fruktansvärda historien finns en fin och varm berättelse. Barn far illa, dagligen, och den här boken får mig att tänka till. Hur det känns för ett barn att vara osynligt, inte omtyckt och hela tiden vara rädd för att känna sig ensam. Än en gång har författaren tillsammans med illustratören till boken lyckats skapa en berättelse som berör och som visar att det alltid finns en vän när livet känns som mörkast.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar