onsdag 26 september 2012

Uppvaknandet - P.C. Cast & Kristin Cast

Trodde att min House of Night maraton skulle sluta med boken Ödet, den nionde boken i serien, men sen kom jag på att jag inte hade läst bok nummer åtta - Uppvaknandet. Från "mäh" stunder till absolut upprymdhet till situationer som har fått mig att läsa hela natten till total besvikelse är mina minnen av House of Night. Serien är bra, men väldigt övergripande. De senaste böckerna har fått mig mer dränerad än sugen på mer.

I Uppvaknandet är alla karaktärerna tillbaka. Zoey och Stark samarbetar, mycket intimt också, i Skottland medan resten av gänget är i Oklahoma och försöker att ta igen sig. Neferet är självklart tillbaka som skolans högsta prästinna och har blivit förlåten av vampyrrådet eftersom hon kan lura allt och alla. Verkligen? Japp. Hon skyllde allt på Kalona och påstår att hon blev lurad av honom. De kloka, gamla vampyrerna är också lurade av Neferet efter allt hon har gjort, vilket känns lite konstigt, men jag antar att alla måste lära sig på sitt eget sätt.

Hur som helst, det är dåliga saker och sorgliga saker som händer i skolan. Överraskning på överraskning och Neferet är alltid i närheten av dessa överraskningar. Mitt i allt detta finns Kalona, den onda fallna ängeln, som har brutit sin ed till Neferet eftersom han lät Zoey leva. Nu måste han betala med sin odödliga själ.

Så, allt som allt, det var en bra bok, inte alls tidskrävande att läsa. Det fanns några intressanta och fängslande stunder. Jag tror dock inte att jag kommer att läsa framtida böcker i serien. Jag behöver lite semester från Zoey och hennes super duper bästa vänner. Men, man ska aldrig säga aldrig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar