måndag 17 september 2012

Inte utan min SMART Board - Maria Robling & Annie Westman

Mycket intressant det här med SMART Board och STAR Board och andra eventuella interaktiva tavlor. Jag har inte mycket erfarenhet av dem, men nu köps det in på skolorna i vår kommun. Just på vår skola har vi nu fått Starboards som hänger fint på väggarna, men som inte riktigt fungerar som de ska. Det finns inte inköpta Starboardpennor till alla lärare, kanonerna hänger helt fel för att vi ska kunna kalibrera Starboarden och lärarna har inte fått utbildning än.

Är man lite som jag, tycker om teknikens under, då kan det vara bra med Starboard och jag leker med den tills jag lär mig, men även jag vill gärna att det ska fungera på ett smidigt sätt så att jag kan använda den i min undervisning.

Hur som helst, även om vi har Starboards på skolan och programvaran i datorn också är annorlunda jämfört med en Smartboard och dess programvara så tycker jag att det ändå är intressant att jämföra likheter och eventuella skillnader mellan de olika interaktiva tavlorna. Jag har tagit hjälp av Robling och Westmans bok Inte utan min SMART Bord för att kunna göra det.  Jag kan konstatera att det finns likheter mellan de olika interaktiva tavlorna, men det finns så klart också skillnader.

Idag omges vi av tekniska apparater och våra elever är vana vid den nya teknologin vilket ställer krav på oss som lärare. Får vi Smartboards upphängda i klassrummen och skolan inte ger någon fortbildning, då måste vi själva ta saken i egna händer. Jag kan då rekommendera Inte utan min SMART Board som en sådan kompetensutvecklingsbok som steg för steg guidar dig genom den interaktiva tavlans funktioner och hur du lägger upp lektioner, utvecklar och förenklar ditt arbetssätt. Är du en visuell och kinestetisk människa som lär dig genom att läsa i en instruktionsbok och genom att praktiskt arbeta med det, då fungerar boken väldigt bra. Läs och arbeta dig igenom Smartboardens funktioner som presenteras på ett enkelt och pedagogiskt sätt.

Märk dock att boken är skriven för Smartboard och inte för Starboard. Det finns skillnader i funktion och verktyg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar