lördag 22 september 2012

Förskolan Regnbågen - Sandra Jensen

Jag har under den senaste veckan varit i kontakt med författarinnan Sandra Jensen som rekommenderade boken Outliers - The Story of Success av Malcolm Gladwell. Jag har nu fått tag på boken och läsning pågår för fullt.

Men det var inte den boken jag ville berätta om för er i detta inlägg. Vad jag vill skriva om är de fyra böckerna Förskolan Regnbågen: Våra traditioner, En dag på förskolan, Anna och barnen, Fyra årstider. Böckerna är nya och ges ut av Sanoma utbildning - fyra underbara berättelser som utspelar sig i en svensk förskola, Förskolan Regnbågen. Vad jag tycker om med böckerna är att de innehåller jättefina färgglada bilder till berättelserna och pedagogiska övningar som barn och pedagoger kan samtala kring. Barnet får också möjlighet till att öva sitt språk, förstå de svenska traditionerna, aktivt arbeta med sitt ordförråd och förstå förskolemiljön de befinner sig i.

Böckerna om Förskolan Regnbågen ska läsas högt och samtalas kring. Bilderna på sidorna i boken är jättebra att prata om också. I en av böckerna finns sången Imse vimse spindel som text och bild vilket jag föll för. Det är så lätt att sjunga sånger och lära sig de utantill, utan att man egentligen förstår vad det är. Men en kombination av text och bilder får barnen att verkligen förstå vad en spindel är, vad det betyder när regnet faller eller när spindeln spolas bort.

Förskolan Regnbågen är böcker som utgår från ett interkulturellt arbetssätt och Sandra Jensen har förstått att dagens förskola är mångkulturell. Vi behöver utgå från eleverna, deras bakgrund och erfarenhet för att kunna möta upp de där dem är. Även för föräldrarnas skull är det bra att arbeta med Sandra Jensens bok för att visa på att vi bryr oss om varandra och att vi respekterar från vilket land våra barns/elevers föräldrar kommer.

Av Sandra Jensen har även getts ut Svenska lekande lätt. Jag vet inte riktigt hur den är men så här står det på Sanoma utbildnings hemsida: Svenska lekande lätt vänder sig till förskolepersonal som har flerspråkiga barn i sina grupper och som gärna vill hjälpa barnen att lära sig svenska på ett lätt och lekfullt sätt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar