lördag 15 september 2012

Europa brinner: Hitler och andra världskriget - Bengt Fredrikson

Andra världskriget temat pågår för fullt på jobbet vilket jag skrivit lite om här för några dagar sedan. Några klasser har börjat läsa böcker kring temat andra världskriget. I min SVA grupp är det lite svårt att arbeta med en bok som passar alla. Därför tänker jag att vi kommer att läsa utdrag ur böcker, bland annat Anne Franks dagbok och Pojken i randig pyjamas, utdrag som vi sedan kommer att arbeta med på olika sätt.

Nu har jag hittat en till bok, en lättläst bok skriven av Bengt Fredrikson och utgiven av Centrum För Lättläst. Europa brinner - Hitler och andra världskriget heter boken som följer Adolf Hitlers liv från ungdomsåren till bunkern i Berlin. Boken berättar också om krigets händelser som blixtkriget i Frankrike, iskylan i Stalingrad och D-Dagen.

Det finns många böcker om andra världskriget och kanske kan man tycka att det inte behövs fler. Men jag har hittills inte läst en bok som berättar om hela kriget i lättläst version och på ett sätt som gör att man förstår. Handlingen följer Hitlers liv och i samband med detta får läsaren också en beskrivning av kriget i Europa. Bilder från kriget finns med på många sidor i boken vilket gör handlingen mer intressant. Personligen tycker jag att det är intressant med historia och just andra världskriget är en händelse som fångar många som läser om det. Men det är inte ofta man orkar läsa i historieboken sida upp och sida ned. Däremot gör Fredriksons bok andra världskriget lättare att läsa om och mer intressant.

Europa brinner kan helt klart arbetas med i undervisningen och till boken finns en lärarhandledning som finns tillgänglig för nedladdning här.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar