lördag 22 september 2012

Betvingade - Simona Ahrnstedt

Gårdagen blev en lugn dag. Barnen hade åkt till kusinerna för att sova över där och jag passade på att läsa. Jag hade en bra bok i handen och jag hade svårt att lägga ifrån mig den. Simona Ahrnstedt, väl känd för sin romance Överenskommelser, har nu gett ut en ny bok - Betvingade - som jag sträckläste igår kväll.

Vi befinner oss i en tid då kvinnans heder hänger på hennes oskuld. Trots detta passar stormannadottern Illiana Henriksdotter att bada i en skogstjärn. Illiana blir överfallen och bortförd till den ökende riddaren Markus Järv, kungens närmaste man, som väntar på att en kvinna ska göra honom sällskap för natten. Den unge soldaten som för bort Illiana kommer med helt person, för det är inte Illiana Markus väntar på. I Markus ögon är Illiana blek och mager och han ser att hon är från en fin familj vilket gör att han bestämmer sig för att rida tillbaka med Illiana. Under färden möter Illiana och Markus Illianas bröder och av en olyckshändelse dör en bröderna.

Det komplicerar Illianas liv för alltid. Intriger och makspel kommer efter denna händelse att för alltid styra över Markus och Illianas liv och framtid. Den goda kvinnan, den onde mannen och kärleken som ska rädda dem båda är den röda tråden i berättelsen.

Jag tyckte verkligen om Överenskommelser och det var helt självklart att jag skulle läsa Betvingade. Ahrnstedts böcker är riktiga bladvändare som är helt omöjliga att lägga ifrån sig. Jag hamnar i min egen lilla värld med Markus och Illiana och allt annat som händer runt omkring mig är inte viktigt, det kan vänta. Böcker som drar i mig och som vill att jag ska följa med till en annan plats var precis vad jag behövde igår kväll efter en intensiv arbetsvecka.

Även om jag nu älskar Betvingade kan jag inte låta bli att tycka att Överenskommelser är lite bättre. Och nu hoppas jag verkligen att Simona Ahrnstedt skriver på sin tredje bok för jag längtar, längtar, längtar!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar