måndag 10 september 2012

Andra världskriget tema

Nu är det Andra världskriget tema som gäller på jobbet. I samarbete med andra ämnen i skolan ska vi nu i svenskan läsa skönlitteratur kopplad till Andra världskriget. Jag har lite svårt att välja böcker till eleverna eftersom de alla är på olika språknivåer. Men tre böcker har jag att välja mellan:

1. Pojken i randig pyjamas av John Boyne. Jag säger inte mer om den boken, utan klicka på boktiteln så kommer ni till ett tidigare inlägg som jag har skrivit om den.

2. Kriget kommer! av Torsten Bengtsson. Det här är en lättläst bok om mod och vänskap. Den handlar om Olof som bor i Öresund, i en liten fiskeby. Nazisterna har marscherat in i Danmark, det är andra världskriget och Olof ger sig ut över havet för att hjälpa en judisk man till Sverige. Kommer Olof och flyktingen att klara sig undan Gestapo? Det här är en spännande berättelse i lättläst form om andra världskriget!

3. Om det var krig i Norden av Janne Teller fick jag tips om på jobbet av en annan svensklärare. Jag beställde boken och hem kom en liten tunn bok som ser ut som ett pass och känns som ett pass. Häftigt tänker jag och tar mig an den på en gång. Den är så tunn att för en van läsare tar det inte mer än 5-10 minuter att läsa den. MEN den innehåller så otroligt mycket att arbeta med i min svenskundervisning. En lärarhandledning till boken finns att ladda ner här för den som är intresserad av att arbeta med boken i undervisning. Fina bilder pryder sidorna och den utgår från tanken: Hur skulle det vara om det var krig i Sverige? Tänk om allt som händer där ute i världen hände på riktigt i Sverige? I mina undervisningsgrupper finns det barn som har verkliga erfarenheter av krig, flykt och andra otäckheter. Men jag träffar också på tonåringar som säkert någon gång i sitt liv har undrat över hur det skulle kunna vara om det var krig i Norden och vad det innebär att vara flykting. En fantastisk bok - rekommenderas!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar