söndag 16 september 2012

4 timmarskroppen - Timothy Ferriss

I fredags när jag kom hen från jobbet låg det en stor, tjock bok i brevlådan. När jag öppnar paketet ser jag Timothy Ferriss 4 timmarskroppen stirra på mig. Min första tanke är: Vem har beställt denna bok? Min man kanske, för jag kan inte minnas att jag har lagt in en sådan beställning. Min andra tanke är: Tycker han att jag behöver denna bok, eller tycker han att det är han själv som är i behov av den? Jag väljer hur som helst att inte berätta något för min man innan jag har bläddrat igenom och skrivit om boken här. Sen får han läsa på bloggen och då kanske han berättar hur det egentligen ligger till. Lite kul att få vara busig ibland. Det är man inte ofta.

4 timmarskroppen alltså - en tränings- och dietguide som gick rakt in på förstaplatsen på New York Times bestsellerlista enligt bokens framsida. Nu när jag har bläddrat igenom boken under helgen kan jag med 100% säkerhet säga att många har väntat på den svenska översättningen av denna bok. Det finns många böcker om viktnedgång, om träning och ökning av maximal prestationsförmåga. Men här har du allt i ett. Så ska du göra något för din hälsa eller tänker du att du ska göra något åt vikten i år så satsa på den här boken. Det krävs dock lite exprimenterande för att hitta det som fungerar för dig. Enligt författaren ska du tänka på boken som en buffé, läs den inte från början till slut. Det kan jag hålla med om. Det är en tegelsten jag håller i handen och jag kan inte låta bli att tänka om man ska läsa allt det här egentligen. Men som författaren säger så räcker det oftast med 100-150 sidors läsning för just det område du vill arbeta med. Obligatoriska avsnitt i boken är "Grunderna" och "Att komma igång".

Ferriss bok är en alternativ guide till träning och diet som har skrivits utifrån personliga experiment, med hjälp av elitidrottare och läkare och resultaten har presenterats i den här boken. Det är en extremguide för den som är nyfiken och för den som vill exprimentera lite. Kanske kan man gå ner 10 kilo på 30 dagar som Ferriss skriver i boken. Borde testa för skojs skull och för viktens skull också.

2 kommentarer :

  1. Hej,
    Härlig bok det där. Jag och min sambo gick ner 60 kg med Tim Ferriss metod (jag gick ner 9 kg de första 2 veckorna). Önskar dig lycka till och kom gärna förbi vår blogg om du vill ha mer inspiration på fyratimmarskroppen.se
    Allt gott!
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny! Åh, vad roligt att höra! Grattis till er båda. Bloggen ska jag absolut kika på!

    SvaraRadera