torsdag 16 augusti 2012

Sista boken i serien House of Night för min del

Ödet av P. C. Cast & Kristin Cast får bli den sista boken jag läser i House of Night serien för min del. Så känner jag just nu i alla fall. Serien är en riktigt lång en. Det känns lite som att serien kunde ha avslutats för ett par böcker sedan. Själv har jag precis avslutat bok nio, missat läsa bok nummer åtta, men det har fungerat bra ändå att följa med i handlingen.

Nu har jag läst åtta böcker om vampyreleven Zoey och hennes vänner och jag upplevelser att jag har ett bra grepp om historien, karaktärerna och författarnas skrivarstil. Zoey är en irriterande karaktär, velig i sina beslut tills hon slutligen bestämmer sig för att bli ihop med Stark och kommer till rätta med vad som förväntas av henne.

Zoey och Stark har dragit sig tillbaka sedan Heath död. Men den riktiga världen kallar dem tillbaka och de måste återvända till House of Night för att skydda det från Neferet. När de återvänder får de med sig korpen Refaim. Stevie Rae har tagit sig an honom och visat honom kärlek. Refaim fördömer sin fars handlingar och skyddar Stevie Rae. Neferet har insett att det är svårt att besegra Zoey Redbird och måste få hjälp från annat håll. Hon finner källan till mörker och ber den vita tjuren att skapa henne den ultimata krigaren som hon kan kontrollera. Hur kommer det att gå med den nya varelsen? Kommer Zoey att lista ut Neferets planer innan kaos utbryter.

Ödet berättas ur olika karaktärperspektiv och denna gång var Zoeys del av berättandet den bästa delen. Alla karaktärer har synpunkter på allting, ibland är det svårt att veta vad som händer och varför. Ofta är det en massa munhuggande från alla karaktärer i onödan som gör handlingen irriterande. Sammanfattningsvis rekommenderar jag denna serie till alla som vill läsa om vampyrer och letar efter en pågående serie. Men serien är inte alls som Twilight eller Vampire Academy.

Jag kan nu konstatera att House of Night serien inte riktigt är i min stil. Jag vet också att när jag säger detta så får jag kommentarer i min mejl om att jag inte har någon smak, att jag som svensklärare inte borde tycka att böcker är dåliga. Jag vill bara tala om att alla människor har olika smak och att man inte kan tycka att alla ungdomsböcker är bra bara för att jag undervisar ungdomar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar