söndag 26 augusti 2012

Jag är Zlatan Ibrahimovic berättat för David Lagercrantz

Jag har under sommaren haft nöjet att läsa Jag är Zlatan Ibrahimovic - min historia. Kan ju passa på att berätta att jag inte är speciellt intresserad av fotboll, men jag har slukat denna bok! Samtidigt har jag passat på att jämföra den med den lättlästa versionen av Jag är Zlatan. Båda böckerna är superbra och bör läsas omedelbums av alla som inte hunnit läsa dem än. Zlatan berättar i en komplett och en personlig biografi om sina första fotbollsskor, sina föräldrar, om Rosengård och om alla med- och motgångar han har fått vara med om.

Zlatan har slitit hårt! Bara för att visa att man visst kan lyckas om man är en "vanlig" kille från Rosengård. Visst är han egoistisk och vill vara den som hela tiden gör mål, men det finns också en orsak bakom detta beteende. Han har ett temperament och visar knappt ånger. Men om man bortser från det beteendet har Zlatan massor att lära ut om fotboll och om självförtroende till dagens ungdomar.

Jag har nu beställt klassuppsättning av boken i lättläst version som jag tänker arbeta med i min svenskundervisning. Har lite tankar och idéer om hur det ska gå till. Det ska bli spännande att se hur eleverna tar emot Zlatans berättelse.

Vill också passa på att säga att det här är en härlig bok som jag rekommenderar varmt till alla, vare sig man är intresserad av fotboll eller inte.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar