onsdag 8 augusti 2012

En tydlig förespråkare för barns rätt till litteratur

Tre dagar kvar av denna underbara ledighet och sedan är det helg. Därefter börjar jobbet igen. Ett nytt läsår, nya utmaningar. Tänkte passa på att rekommendera en bok som jag läste förra veckan. Boken består av två böcker i ett - Böcker inom oss och Böcker omkring oss - av Aidan Chambers nu utgiven i en bok med titeln Böcker inom och omkring oss.

Snart börjar jag jobba igen och efter att ha läst Aidan Chambers Böcker inom och omkring oss är jag övertygad om att denna bok ska finnas i min väska varje dag - till jobbet och hem - en följeslagare som jag ständigt kan bläddra i för att i mitt arbete kunna skapa förutsättningar för läsande i mitt ämne. Chambers talar om läsmiljö, när litteraturen och läsmiljön samt läsupplevelsen fördjupas och utvidgas och hur man blir en aktiv läsare.

Det här är en fantastisk bok om läsning och böcker. Det är också en bok om hur man praktiserar boksamtal och det är en bok som kommer att läsas många gånger.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar